امنیت اطلاعات شماره سوم

جولان روس‌ ها و اروپای شرقی در بازار آنتی ویروس های ایران

بازار آنتی ویروس های ایران
نوشته شده توسط admin

کسپرسکی ، ای‌ست و بیت‌ دیفندر

سالهای 86-85 را میتوان نقطه شکوفایی بازار آنتی‌ویروسهای اورجینال در ایران فرض کرد. در همین سالها بود که کسپرسکی از طریق شرکت گمنامی به نام ترسیم رایانه وارد بازار ایران شد. ترسیم رایانه با ارائه لایسنس‌های اورجینال کسپرسکی در ایران، سازمانها و نهادهایی را که نیازمند خرید محصولات اصلی با لایسنس اصلی بودند، با نام این آنتی‌ویروس روسی آشنا کرد. در همین زمان هموطن دیگر او یعنی «دکتر وب» وارد بازار ایران شد که اتفاقا این برند هم از طریق شرکت‌های نزدیک به ترسیم رایانه در بازار ایران عرضه می‌شد. محصول کسپرسکی آنقدر توجه‌ها را به خود جلب کرد که شرکت بزرگی چون آواژنگ تصمیم گرفت وارد بازار عرضه این محصول شود. ترسیم رایانه تا پیش از آن نماینده انحصاری محصولات کسپرسکی در ایران بود (یا ادعا می شد که چنین است) اما بعد از اینکه آواژنگ با آنها مذاکره را شروع کرد، با توجه به توان مالی و گستردگی کانال توزیع آواژنگ سیستم، مسئولان شرکت روسی تصمیم گرفتند که نمایندگی دیگری را به آواژنگ نیز اعطا کنند. باقر بحری نمایندهای بود که از آواژنگ به مسکو رفت و قرارداد نمایندگی کسپرسکی با ایران را امضا کرد. او بعدها با جدا شدن از آواژنگ شرکت خانوادگی اش یعنی آتنا را تاسیس و دخترش گلمر بحری را وارد این کسب و کار کرد تا به یکی از ارکان اصلی توزیع آنتی‌ویروس کسپرسکی در ایران تبدیل شود. آواژنگ با توجه به کانال توزیع گستردهای که داشت موفق شد خیلی سریع این آنتی‌ویروس را وارد بازار ایران کند و به مدد آن توانست در شهرهای مختلف کشور این برند را مطرح کند. همچنین اقداماتی همچون حضور در چند نمایشگاه مهم باعث شد که کسپرسکی بازار خیلی خوبی را در ایران پیدا کند. اما به دنبال تغییرات درونی آواژنگ (آواژنگ سیستم) و اینکه برخی مدیران از جمله محمد مبصری، باقر بحری و محمدعلی درهشیری این شرکت را ترک کردند، نمایندگی از سمت آواژنگ سیستم به سمت سایر شرکت‌ها تغییر مسیر پیدا کرد.

از آنجا که هریک از مدیران سابق آواژنگ به سمت‌وسوی کار کردن با برندهای دیگر و یا توسعه بازار کسپرسکی رفتند، رقبای جدید و نوظهوری از جمله شرکت آتنا و کارنما رایانه وارد این حوزه شدند. محمد مبصری نیز با یک تغییر استراتژیک به جای تمرکز بر بازار ایران، در دبی مستقر شد و بازار خاورمیانه را با محصول کسپرسکی هدف قرار داد. در نتیجه شرکت کسپرسکی تصمیم گرفت نمایندگی توزیع محصولاتش را به شرکت کامگارد بدهد که محمد مبصری در آنجا سمت مهمی داشت.
سرانجام به دنبال تغییر رویکرد نحوه توزیع محصولات کسپرسکی در ایران و تعدد شرکتهای بزرگ و مهمی که این محصول را ارائه میکنند، بازار به صورت جدی در اختیار این برند روسی قرار گرفت. کیفیت محصول از یک طرف و توسعه بازار نمایندگان و کانال فروش از طرف دیگر به همراه سیاستهای اطلاع‌رسانی این برند باعث شد که به سرعت سهم بسیار بزرگی از بازار آنتی ویروس ها در اختیار کسپرسکی قرار بگیرد. ضمن اینکه کسپرسکی به درستی با راه اندازی واحد روابط عمومی خودش موفق شد بازار اخبار و رویدادهای مربوط به این محصول را هم کنترل کند.
عامل دیگری که باید به عوامل موفقیت کسپرسکی اضافه کرد، تشکیل دادن کانال فروش آنلاین محصولاتش است. از سال 89 که شرکت ایدکو به عنوان توزیع کننده آنلاین محصولات کسپرسکی فعالیتش را توسعه داد، بسیاری از فروشگاه های اینترنتی و حتی شرکت هایی مثل آتنا بخش توزیع و فروش آنلاین محصولات کسپرسکی را از طریق شرکت ایدکو راهبری می کنند. با این اوصاف کسپرسکی موفق شد هم ویترین مغازههای مراکز آنتی ویروس تهران و ایران را فتح کند و هم ویترین فروش آنلاین این محصولات را. کسپرسکی البته همواره توزیع محصولات کسپرسکی و سطوح نمایندگی را بهبود بخشیده یا در آن تغییراتی ایجاد کرده است. کامگارد دیگر از وضعیت توزیع کننده در ایران خارج شده و آواژنگ، ایدکو، آتنا و دوران و تجارت امن از ارائه کنندگان اصلی این محصول در ایران هستند.
در این میانه دکتر وب که کمابیش مشغول فعالیت بود، هرروز حضوری کمرنگتر را در بازار تجربه میکرد و در نهایت با بازار ایران خداحافظی کرد. بهجای دکتر وب، این بار ایست (Eset) وارد صحنه رقابت شد که با توجه به سبک بودن و قیمت رقابتیای که دارد (علیرغم اینکه هیچ شرکت ایرانیای بهطور رسمی نمایندگی این برند را ندارد) در حال حاضر بازار خوبی را در بین کاربران خانگی و کاربران سازمانی در اختیار دارد.
در کنار این ها همسایه دیگر این آنتی ویروس، بیت دیفندر (BitDefender)، محصول کشور رومانی است. با توجه به اینکه کشورهای بلوک شرق هم سابقه خوبی در ارائه آنتی ویروس دارند و هم از فناوری خوبی بهره مند هستند، جای تعجب نیست که یک برند دیگر در کشور رومانی بتواند خود را در بازار معرفی کند. بیت دیفندر هم در تلاش است همانگونه که کسپرسکی موفق شد با یک کانال فروش قوی محصولاتش را در ایران به‌خوبی بشناساند، با طی کردن همین مسیر، به جایگاه موردنظرش در این بازار برسد. اما این برند رومانیایی کماکان مسیر زیادی برای رسیدن به این هدف دارد. این شرکت با استقرار مدیر منطقه ای و مذاکره با تعدادی از توزیع کنندگان صاحب نام بازار ایران همچون شبکه گستر و بدرالکتریک، تلاش های خود را آغاز کرده است..

درباره نویسنده

admin

دیدگاهتان را بنویسید