امنیت اطلاعات شماره سوم

کسپرسکی در ايران

کسپرسکی
نوشته شده توسط admin

کسپرسکی در ایران
به روایت محمد مبصری

در میان برندهای مطرح آنتی‌ویروس دنیا، کسپرسکی سال‌هاست که در رده برترین‌ها قرار دارد. این شرکت با نزدیک به دو دهه سابقه، در حال حاضر ۳۱ دفتر نمایندگی در ۳۰ کشور دنیا دارد و محصولات امنیتی آن در ۲۰۰ کشور مورد استفاده قرار میگیرد. در ایران نیز از همان سال ۸۳ که نرمافزارهای ضدویروس کسپرسکی وارد بازار شد، روند رشد و محبوبیت این برند نزد کاربران کاملاً مشهود بوده است. محمد مبصری نامی است که در کنار نام کسپرسکی، همواره در بازار ایران و پس از چند سال در بازار خاورمیانه کسپرسکی به‌درستی با راه‌اندازی واحد روابط عمومی خودش موفق شد بازار اخبار و رویدادهای مربوط به این محصول را هم کنترل کند.

دیده شده و می‌شود. او که تا امروز از طریق چندین کانال در توسعه بازار محصولات کسپرسکی در ایران و خاورمیانه نقش مؤثری داشته است، درخصوص تاریخچه حضور این برند روسی در بازار ایران حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. وی سابقه حضور این برند را در ایران این‌گونه نقل می‌کند: بعد از پیشنهاد یکی از پرسنل شرکت آواژنگ سیستم مبنی بر کیفیت بالای این نرم افزار، کسپرسکی به‌صورت آزمایشی به کار گرفته شد.

جهت انجام این آزمایش، یک لابراتوار راه‌اندازی شد و ۱۰ کامپیوتر در اختیار تیم متخصص قرار گرفت. این تیم طبق برنامه ۲۱ ویروس به این شبکه تزریق کردند و آنتی‌ویروس‌های مختلف را برای شناسایی این ویروس‌ها روی سیستم‌ها نصب کردند. نتایج آزمایش نشان می‌داد کسپرسکی تنها برنامه‌ای بود که دقیقا ۲۱ ویروس را شناسایی کرد. این موفقیت با توجه به ناشناخته بودن این نرم‌افزار جالب‌توجه بود و این امر موجب شد طرح‌هایی مبنی بر استفاده از این آنتی‌ویروس در شرکت آواژنگ سیستم پیشنهاد شود.

مبصری می‌گوید کسپرسکی در آن زمان ۱۵۰ نفر پرسنل داشت که در مقایسه با مجموعه آواژنگ (با ۳۰۰ نفر پرسنل) تعداد اندکی بود. همین کوچک بودن مجموعه، موجب برقراری رابطه‌ای دوستانه بین آقای یوجین کسپرسکی (به‌عنوان مدیرعامل و مالک شرکت) و نماینده‌ها شده بود و این امر باعث شد تصویر مثبتی از همکاری‌های آینده با این شرکت در ذهن ما شکل بگیرد. اساساً یکی از دلایل موفقیت کسپرسکی برقراری نوعی ارتباط خاص با مشتری است.

البته در ایران علاوه بر این مورد، اطلاعرسانی مطبوعات و روابط عمومی هم کمک زیادی به توسعه بازار کرد و از این طریق مردم نسبت به خطرات استفاده از آنتی ویروس‌های غیر استاندارد آگاه شدند. دلیل دیگر این بود که برخلاف اغلب برندهای آنتیویروس در بازار ایران، شیوه ارائه محصولات کسپرسکی با برنامه بود. از آنجا که توزیع‌کنندگان اغلب محصولات موجود در بازار، صاحب کالا نبودند و از طرفی کانال‌های غیر مجاز متفرقه‌ای هم برای ورود این محصولات وجود داشت، آنها نمی‌توانستند اقدامات لازم مانند تبلیغات گسترده، برگزاری سمینارها، برنامه‌های آموزشی یا ارائه قیمت‌های مناسب‌تر را برای توسعه بازار انجام دهند. حال آنکه برای کسپرسکی همه این امکانات فراهم بود.

در میان گفته‌های این مدیر موفق، نکته‌های جالبی درخصوص اولین گام‌های کسپرسکی در بازار ایران به چشم می‌خورد از جمله اینکه در ۲ ماه ابتدایی توزیع این محصول، کارهای فروش، نصب و پشتیبانی هر سه توسط شخص مبصری انجام می‌شده تا به این وسیله شناخت خود را از این محصول افزایش دهد. البته پس از این مدت، یک تیم ۱۵ نفره به‌صورت تخصصی کار بر روی این محصول را شروع کرد. مبصری می‌گوید اولین فروش کسپرسکی در این شرکت مربوط به درخواست یک شرکت گاز نسبت به خریداری یک نرم افزار ۲۰ کاربره بود..

درباره نویسنده

admin

دیدگاهتان را بنویسید