امنیت اطلاعات شماره سوم

آلمانی ها در بازار نرم ا فزارهای امنیتی ایران

آلمانی ها در بازار نرم ا فزارهای امنیتی ایران
نوشته شده توسط admin

دو نماینده پرماجرا avira و G Data

آویرا، برند آلمانی نرم‌افزارهای امنیتی، بیش از یک دهه است که برای کاربران ایرانی شناخته شده. این نامِ آشنا نخستین بار توسط «شرکت سهند رایان افق» معرفی شد تا بازار امنیت فناوری اطلاعات ایران، یکی از سبک‌ترین آنتی ویروس‌های جهان را تجربه کند. 25 سال سابقة آویرا و چندین دوره حضور محصولات این شرکت در صدر جدول برترین آنتی ویروس‌ها، اعتماد کاربران را در سطح جهان جلب کرده است؛ تا آنجا که آویرا اکنون نه‌تنها در آلمان و برخی شهرهای اروپا، بلکه در سایر نقاط دنیا و از جمله کشورهایی همچون ژاپن و چین دفاتر نمایندگی دارد.

این برند معتبر زمانی وارد بازار نرم‌افزار امنیتی ایران شد که این بازار، جایگاه خود را در میان کاربران تثبیت کرده و مسیر رشد خود را می‌پیمود. در این دوره یعنی حدود سال 1387 آنتی ویروس‌هایی مانند مک‌آفی، سیمنتک، دکتر وب و کسپرسکی محبوبیت بالایی نزد کاربران پیدا کرده بودند، آویرا رقبای سرسختی را در پیش رو داشت. نمایندگی انحصاری محصولات و نرم افزارهای امنیتی آویرا در ایران تا سال 1392 به شرکت سهند رایان افق تعلق داشت؛ شرکتی که از سال 1383 فعالیت خود را با تمرکز بر ارائه راهکارهای جامع امنیت شبکه آغاز کرد و در طی سال‌های تعداد زیادی از وزارتخانه‌هـا و مراکـز استراتـژیک و بسیـاری از دانشگاه‌هـا در ایـران از محصـولات و خدمات آن استفـاده کردند.

سابقه خوب محصولات و برندهای آلمانی نزد ایرانی‌ها و اعتماد آن‌ها به محصولات آلمانی و خصوصا اتومبیل‌های آن، می‌توانست نقطه قوت خوبی برای آویرا باشد. این ذهنیت مثبت نسبت و قیمت‌های رقابتی، دو ابزاری بودند که سهند رایان و آویرا می‌توانستند به‌خوبی از آنها بهره‌برداری کنند.

سهند رایان با اخذ نمایندگی محصولات آویرا در ایران، نام خود را در کنار این برند معتبر جهانی نزد کاربران سازمانی به ثبت رساند و بعدها نیز به دلیـل درخـواست‌ها و استقبـال از محصولات خانگی آویرا اقدام به توزیع آن رده از محصولات هم در سطح كشور كرد. علاوه بر این، ارائه نسخه فارسی آنتی‌ویروس آویرا یکی از برنامه‌های این شرکت بود که البته این برنامه در نهایت به مرحلة اجرا نرسید. تا مدت‌های طولانی شرکت سهند رایان افق نمایندة انحصاری آویرا در ایران بود و به واسطة تخفیف‌های خوبی که به بیمارستان‌ها، مراکز پژوهشی، دانشگاه‌ها و سایر سازمان‌های خدمات عمومی اختصاص می‌داد، توانست سهم خوبی را از بازار بگیرد. اما از آنجا که بازار امنیت فناوری اطلاعات ایران در آن سال‌ها در حال تجربة رشدی انفجاری بود، پشتیبانی از نرم‌افزارهای امنیتی تبدیل به مساله‌ای جدی برای نمایندگان و شرکت‌های توزیع‌کننده شد. بسیاری از شرکت‌ها در صحنة این رقابت با مشکل مواجه شدند و سهند رایان نیز لازم دید که به‌سرعت در زمینة خدمات پشتیبانی باکیفیت اقدام کند. این اقدام البته حجم کار را به شدت بالا برد؛ به ‌خصوص که سهند رایان برای توزیع محصولات آویرا نیز از کانال توزیع و شبکه نمایندگی گسترده استفاده نمی‌کرد. به این ترتیب کم‌کم آویرا به فکر افتاد که نماینده‌های دیگری نیز در ایران داشته باشد. اما آیدین مهدی‌پور، مدیرعامل سهند رایان در برابر این موضع مقاومت کرد و تقریباً تا وقتی که این شرکت محصولات آویرا را توزیع می‌کرد، نمایندگی دیگری به شرکت‌های ایرانی اعطا نشد.

بعدها به‌دنبال تغییراتی که در شرکت سهند رایان افق صورت گرفت و منجر به تغییر نام این شرکت به «رایان سامانه آرکا» شد، نحوة همکاری این مجموعه با آویرا نیز عوض شد. در همین دوره کم‌کم زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه یک شرکت چینی در حال خرید آویراست، شنیده می‌شد و این موضوع به بازار آویرا در ایران لطمه زد. تا اینکه سرانجام همکاری آرکا با آویرا خاتمه یافت. در این شرایط، آویرا به‌ویژه با توجه به جایگاهی که توانسته بود در بازار خاورمیانه پیدا کند، در جستجوی یک همکار استراتژیک در ایران بود. این همکار کسی نبود جز «شرکت ارتباط امن». محمد مبصری، مدیرعامل این شرکت، همان کسی است که پیش از این موفقیت کسپرسکی را در بازار ایران تضمین کرده بود. در حال حاضر ارتباط امن نماینده انحصاری محصولات آویرا در خاورمیانه است. این شرکت تلاش داشته حضور خود را به‌عنوان مجموعه‌ای متمرکز بر ارائه و توزیع راهکارهای فناوری اطلاعات و امنیت در بازار ایران پررنگ‌تر کند. به این ترتیب آویرا رفته‌رفته به جایگاه قبلی خود در بازار ایران برگشت. اکنون باید دید آیا این برند آلمانی که در بازار خاورمیانه به‌خوبی شناخته شده، در ایران نیز می‌تواند به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین آنتی‌یروس‌های سازمانی ایفای نقش کند یا خیر. از سوی دیگر شرکت آرکا نیز بعد از خداحافظی با آویرا، سراغ برند آلمانی دیگری به نام G Data رفت تا شاید بتواند حضور کمرنگ و ناموفقی را که این برند پیش از این در بازار ایران داشت، دوباره احیا کند. جی دیتا حضور در بازار ایران را یک بار به واسطة شرکت آواژنگ سیستم تجربه کرده بود که البته موفق به دریافت سهم خوبی از این بازار نشده بود. این بار شرکت رایان سامانه آرکا درصدد است که با ترغیب مشتریانش به مهاجرت از آویرا به جی‌دیتا، بازار حاضر و آماده‌ای را تقدیم این برند آلمانی کند. باید دید که نتیجه این رقابت بین برندهای آلمانی به سود کدامیک رقم خواهد خورد..

درباره نویسنده

admin

دیدگاهتان را بنویسید