اقتصاد و مدیریت شماره چهارم

چگونه به یک مدیر فضای مجازی تبدیل شویم

مدیر فضای مجازی
نوشته شده توسط admin

هفت راهکار عملی

چگونه به یک مدیر فضای مجازی تبدیل شویم

جست‌وجو برای یافتن شخصی که بتواند ایده‌های شرکت شما را در یک رسانه اجتماعی اجرا کند می‌تواند تجربه‌ای شگفت‌انگیز و درعین‌حال خسته‌کننده باشد. به نظر می‌رسد، میان متقاضیان مشاغلی که معرفی و ارتقا اهداف سازمانی جزء وظایف آن‌هاست یک نقطه مشترک وجود دارد و آن تأکید بر جذب مشارکت است. درحالی‌که معیارهای مشارکت می‌تواند با توجه سوابق یک شرکت و سازمان انتخاب شود، اما به‌ندرت دیده می‌شود که مدیر یک جماعت مجازی با هدف جلب رضایت مدیران اجرایی از اصول جذب مشارکت در رسانه‌های اجتماعی عدول کند.
آیا پس از گذشت سال‌ها می‌توان ROI (نرخ بازده سرمایه) رسانه‌های اجتماعی را محاسبه کرد؟ از زمان وبلاگ‌نوسی، نقش مدیر یک جماعت مجازی تکامل چندانی از حیث تعیین اهداف و معیارهای بازاریابی نداشته است. دلایل این کامل نشدن این چرخه را می‌توان در عدم توجه شرکت‌ها برای تعیین معیار اندازه‌گیری ROI جست‌وجو کرد. از همین رو آن‌ها به اهمیت استخدام فردی که بتواند موجب پیشرفت و ارتقا کسب‌وکار شود پی نبرده‌اند.
به همین دلیل شاهد یک چرخه معیوب در شرکت‌ها هستیم. چرخه‌ای که در آن شرکت‌ها با حداقل تمرکز بر اهمیت نقش رسانه‌های اجتماعی مسئولیت اداره این رسانه‌ها را به افرادی بی‌تجربه واگذار می‌کنند. زمانی هم که تصمیم به استخدام کارشناس شبکه‌های اجتماعی می‌گیرند بدون توجه به معیارها فردی را انتخاب می‌کنند که به دلیل نبود فرصت کاری توانایی چندانی برای بهره‌گیری از قابلیت‌های این رسانه را ندارد.
اما در یک نقطه می‌توان به این چرخه معیوب خاتمه داد. اگر شما به دنبال کاری مرتبط با رسانه‌های اجتماعی هستید یا مدیری هستید که می‌خواهید کارشناسی قابل برای فعالیت در فضای مجازی استخدام کنید مقاله ما را دنبال کنید. در این نوشته با شما از هفت مهارت ضروری یک مدیر جماعت مجازی سخن می‌گوییم، مهارت‌هایی که منجر همچون نیرویی پیش راننده عمل می‌کنند و موجب جذب مشارکت می‌شوند.

1-  تولیدکننده محتوا
محتوا یک عامل کلیدی در انواع روش‌های بازاریابی است، طبیعتاً بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی از این قاعده مستثنا نیست. حتی زمانی که شما وبلاگ نویس، نویسنده کتاب الکترونیک و طراح اختصاصی در اختیار داشته باشید، محتوای تولیدی نیازمند تطابق با ویژگی‌های بالقوه رسانه اجتماعی موردنظر است.
بخش قابل‌توجهی از وظایف مدیر یک جماعت در رسانه‌های اجتماعی به تولید محتوا و انطباق آن با رسانه موردنظر مربوط می‌شود. این تلاش ارسال پست‌هایی کمتر از 140 کاراکتر برای توییتر، ایجاد یک تصویر و انجام کارهای گرافیکی روی آن برای جذاب‌تر ساختن پست ارسالی در فیس‌بوک یا توییتر، گرفتن عکس یا ساخت ویدیوی کوتاه برای پلتفرم‌های دیداری اینستاگرام، واین و پریسکوپ را شامل می‌شود. علاوه بر این، مدیران با توجه اهمیت یک پست آن را به‌تناوب تکرار می‌کنند، اقدامی که از کوتاه بودن طول عمر پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی ناشی می‌شود.

مهارت‌های ضروری 
شُعار سازی، طراحی، عکاسی و ویدیو گرافی ابتدایی، تثبیت موقعیت، خلاقیت

شش مهارت‌های تولید محتوا برای مدیران جماعت‌های رسانه‌های اجتماعی

  • شُعار سازی ویدیو گرافی
  •   تولید محتوا طراحی خلاقیت
  •  عکاسی تثبیت موقعیت

این پیش راننده چه نتایجی به دنبال خواهد داشت؟
تولید و پذیرش محتوایی متناسب با ساختارهای ویژه هر یک از شبکه‌های اجتماعی به معنای جذب بازدیدکنندگان و مشتریان علاقه‌مند  بیشتر است. برای مثال نتایج تحلیل آزمودن A/B نشان داد، توییت‌هایی که هم لینک و هم تصویر را شامل می‌شوند بالاترین میزان بهینه‌سازی را به همراه داشته‌اند. توییت‌هایی ازاین‌دست در مقایسه با توییت‌هایی که تنها یک لینک را شامل می‌شدند 55 درصد بیشتر مخاطب داشته‌اند.

2–  تحلیل‌گر بازاریابی
ازآنجایی‌که تمام نقش‌های مربوط به بازاریابی روزبه‌روز وابستگی بیشتری به پیشرفت‌های مبتنی بر داده پیدا می‌کنند، مدیر یک جماعت در رسانه اجتماعی به قابلیت جست‌وجو میان انبوه داده‌ها، تحلیل داده‌ها و تهیه یک دیدگاه عملی نیاز دارد. این موضوع می‌تواند بزرگ دادهایی همچون: دسترسی کلی، مشتریان علاقه‌مند جذب‌شده، حفظ مشتریان علاقه‌مند و حمایت از مصرف‌کننده تا کوچک داده‌هایی مانند: تجربه‌های شخصی پیرامون تثبیت موقعیت محتوا را شامل شود.
یک مدیر موفق جماعتی در رسانه اجتماعی از جست‌وجو میان داده‌ها لذت می‌برد و می‌داند چگونه ازآنچه در اختیار دارد برای یک تصمیم‌گیری آگاهانه بهره ببرد.

مهارت‌های ضروری
تحلیل داده‌ها، کنجکاوی، تجارب ناشی از انجام آزمایش‌های علمی، توانایی بالا در بیان‌گری

چهار مهارت تجزیه‌وتحلیل برای مدیران جماعت‌های رسانه‌های اجتماعی

  • تحلیل داده
  • کنجکاوی
  • تجزیه‌وتحلیل اجرای آزمایش‌های علمی
  •    توانایی بالایی در بیان‌گری
  • این پیش راننده چه نتایجی به دنبال خواهد داشت؟
    تحلیل و تست دائم به مدیران جماعت‌های شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند تا استانداردهای اثرگذار بیشتری برای حفظ روال مرسوم جماعت خود ایجاد کنند. برای مثال، تست تصویر در توییتر که توسط مدیر پیشین جماعت ما در این شبکه اجتماعی به اجرا درآمده است تأثیر به سزایی در افزایش کارایی شبکه اجتماعی موردنظر داشته است.

3- کاوشگر اخبار
حضور در شبکه‌های اجتماعی مشابه حضور در اتاقی است که هرلحظه اتفاقات و خبرهای جدیدی در آن جریان دارد، به همین دلیل مدیر یک جماعت مجازی نیاز دارد تا در کانون این اخبار قرار بگیرد. مدیر موفق یک جماعت در رسانه اجتماعی به‌واسطه قرار گرفتن در جریان امور از قابلیت ایجاد فرصت‌هایی برای شرکت مطبوعش برخوردار است. آن‌ها باید بدانند کجا به دنبال چه نوع خبری باشند و هر گروه از مردم چه نظری در مورد اتفاقات پیش‌آمده دارند.
یک کاوشگر خبر حرفه‌ای باید توانایی تشخیص حوادث و اتفاقات مهم را داشته باشد و تمرکز خود را بر همین رویدادهای ارزشمند بگذارد. او باید بتواند از طرق مختلف مانند استفاده زیاد از یک هشتگ در مسیر جریان سازی اخبار قرار بگیرد و در مواقع لازم با حفظ آرامش اتخاذ رفتاری سیاستمدارانه در مسیر جریان‌های خبری تغییر ایجاد کند.
به‌علاوه، مدیر یک جماعت مجازی باید بتواند همچون یک تیم روابط عمومی گسترش‌یافته عمل کند و به‌صورت مستقیم میان تیمش با روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ارتباط برقرار کند. اقداماتی که درنهایت می‌تواند منجر به افزایش پوشش خبری رسانه‌های مختلف از شرکت شود. درنهایت، شبکه‌های اجتماعی یک کوشش ثمربخش برای جهانی‌سازی برند هستند.

مهارت‌های ضروری
گزینش محتوا، تشنه اطلاعات، نظارت مؤثر، حرفه‌ای در مهارت‌های ارتباط نقطه‌ای، تصمیم‌گیری سریع، قضاوت صحیح، توانایی حفظ آرامش در موقعیت‌های استرس‌زا، توانایی جهانی فکر کردن.

هشت مهارت کاوشگری خبر برای مدیران جماعت‌های رسانه‌های اجتماعی

  •    مهارت‌های ارتباط حرفه‌ای قضاوت صحیح
  •   نظارت حرفه‌ای توانایی جهانی فکر کردن
  • کاوشگری اخبار گزینش محتوا حفظ آرامش در مواجهه با موقعیت‌های استرس‌زا
  •  تصمیم‌گیری سریع تشنه اطلاعاتاین پیش راننده چه نتایجی به دنبال خواهد داشت؟
    باقی ماندن در سطوح بالای نمودار تقاضا به مدیر یک جماعت در شبکه اجتماعی اجازه پیگیری اخبار را می‌دهد. این اقدام علاوه بر اینکه باعث افزایش مخاطبان وب‌سایت می‌شود شرایط برقراری ارتباط با روزنامه‌نگاران زمانی که به دنبال خوراک خبری هستند فراهم می‌کند، به‌جای اینکه به داستان‌ها و اخبار برآمده از ذهنش اتکا کند.

4– مدیر: ارتباط با مشتری
زمانی که مدیر یک جماعت مجازی رسانه‌ای اجتماعی را برای معرفی سازمان مطبوعش انتخاب می‌کند، درواقع آن رسانه را به صدای گویای شرکت بدل می‌کند. این شبکه دریچه‌ای است به‌سوی مخاطب انبوه، مصرف‌کنندگان بالقوه، روزنامه‌نگاران و طرفداران و علاقه‌مندان آن شرکت. مدیر چنین جماعتی دائماً در حال دریافت سؤالات و نظرات دیگران در باب محصولات، خدمات و محتوای ارائه‌شده به مخاطب است، نظراتی که لزوماً مثبت نیستند.
مدیر یک جماعت در رسانه اجتماعی باید از توانایی برقراری ارتباط با مردم در تمامی مراحل خرید برخوردار باشد، این ارتباط هم مشتریان و هم غیر مشتریان را شامل می‌شود. علاوه بر این، او باید قادر به مدیریت ارتباط خود با مردمی که هر یک منش و شیوه رفتاری متفاوتی دارند باشد. به‌منظور انجام چنین کاری، آن‌ها باید پیش و بیش از هر چیزی آشنایی درستی نسبت به برند شرکتی که در آن مشغول کار هستند، محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهد داشته باشند. واکنش سریع و صحیح نسبت به مسائل پیش‌آمده در شرکت در کنار عیب‌یابی و مشکل‌گشایی به‌موقع از ویژگی‌های یک مسئول ارتباط با مشتری است.

مهارت‌های ضروری
مهارت بالا در برقراری ارتباط، سازگاری، آرامش، تمایل به حل مشکلات دیگران، توانایی عیب‌یابی و چگونه پاسخ دادن به سؤالات پیچیده، اطلاع دقیق از شرکت، محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهد.

هفت مهارت ارتباط با مشتری برای مدیران جماعت‌های رسانه‌های اجتماعی

  •  تمایل به حل مشکلات دیگران
  •    مهارت بالا در برقراری ارتباط با دیگران
  •    سازگاری
  •    ارتباط با مشتری آرامش
  •  توانایی عیب‌یابی
  •   اطلاع دقیق از شرکت، محصولات و خدمات
  •  مهارت در پاسخ‌گویی به سؤالات پیچیده

این پیش راننده چه نتایجی به دنبال خواهد داشت؟
ارتباط با مشتری در شبکه‌های اجتماعی به مدیران اجازه پاسخگویی به مشکلات مشتریان متناسب با شیوه ارتباطی مدنظر آن‌ها را می‌دهد. به‌علاوه، از این طریق می‌توان هزینه‌های پاسخ‌گویی به مسائل مشتریان را کاهش داد، به‌خصوص در قیاس با شیوه پاسخ‌گویی تلفنی که علاوه بر هزینه به زمان بیشتری برای پاسخ‌گویی نیاز دارد. هم‌چنین، عمومی بودن شبکه‌های اجتماعی فرصت معرفی شرکت به‌عنوان یک مؤسسه متفاوت و تأکید بر پیام‌ها و نظرات مثبت مشتریان به‌مثابه راهی برای بازاریابی فراهم می‌کند.

5- تسهیل‌کننده یک جماعت
کمک به ایجاد ارتباط میان دنبال کنندگان و مخاطبان یک شرکت در رسانه‌های اجتماعی و فراهم کردن فرصت ساخت یک جماعت از این طریق بخش مهمی از فرایند افزایش جذب مخاطبان در این رسانه‌هاست. ارتباطات صحیح در شبکه اجتماعی نباید صرفاً مشارکتی ساده با سازمان یا یک میانجی تلقی شود؛ درواقع مشارکت دنبال کنندگان و مشتریان از این طریق می‌تواند موجب افزایش شاخص جماعت مجازی بشود. بااین‌حال مدیریت یک جماعت مجازی مجموعه وظایفی ازجمله طرح یک پرسش برای شکل‌گیری بحث و گفتگو میان اعضا و حذف کردن افراد ناشناس از جماعت را هم شامل می‌شود.
پرسیدن سؤالات خوب، مناسب، جذاب و درگیرکننده از مهم‌ترین استلزامات کاری یک تسهیل‌کننده است. تنظیم آهنگ حرکتی جماعت، حضور، اجرای دستورالعمل‌های جماعت و حذف برخی اعضا یا پست‌ها در زمان مقتضی بخش دیگری از وظایف یک تسهیل‌کننده است.

مهارت‌های ضروری
کاردانی، توانایی برقراری ارتباط با دیگران و ایجاد موضوعی برای بحث و گفتگو، سخت‌گیر اما همدل

چهار مهارت آسان‌سازی برای مدیران جماعت‌های رسانه‌های اجتماعی

  •    توانایی مطرح کردن موضوعی برای بحث
  •   سخت‌گیر اما همدل
  •    آسان‌سازی جماعت کاردانی
  •  توانایی برقراری ارتباط با مردم

این پیش راننده چه نتایجی به دنبال خواهد داشت؟
اگر دنبال کنندگان جماعت شما را دوست داشته باشند، آن را به دیگران پیشنهاد می‌دهند. این اقدام می‌تواند به صورتی هدفمند یا بدون برنامه‌ریزی قبلی و از طریق نظر دادن و به نمایش گذاشتن آن در صفحه اصلی جماعت مجازی انجام گیرد. نتیجه این فرایند بیشتر دیده شدن است که درنهایت منجر به غنای بیشتر جماعت می‌شود.
علاوه بر این، در تعاملِ آنلاین مشتریان با یکدیگر ارزشی ویژه نهفته است، دست‌یابی دنبال کنندگان به یکسری نقطه نظرات مشترک از همین جمله است. بر اساس مطالعه انجام‌شده در مؤسسه بازاریابی علمی، افزایش مشارکت در سایت یک جماعت می‌تواند منجر به افزایش 25 درصدی درآمد بشود.

6- مدیر و بازاریابی قیفی
رسانه اجتماعی یک ابزار قدرتمند است که نه‌تنها به رأس بلکه به کل قیف کمک می‌کند. این امکان دست‌یابی به محتوا را گسترش می‌دهد، برای وب‌سایت شما مخاطب جذب می‌کند، مشتریان علاقه‌مند را جذب می‌کند و از آن‌ها یک مشتری بالقوه می‌سازد. این موضوع بدین معناست که جماعت‌های مجازی باید به شیوه‌ای مطالب را انتخاب کنند و به اشتراک بگذارند که سایر اهداف شرکت را هم پوشش دهد.
مدیران باید محتوایی را تولید کنند که به‌وسیله آن بتوانند مشتریان علاقه‌مند بیشتری جذب کنند و کمپین‌های جدیدی برای یافتن بهترین راه برای جذب مشتری علاقه‌مند از طریق شبکه‌های اجتماعی بیابند. هم‌چنین مدیر یک جماعت در شبکه اجتماعی نیاز به مشارکت فردبه‌فرد با مشتریان بالقوه دارد؛ مشتریانی که محصولات یا خدمات شرکت از نظر گذرانده‌اند یا در جست‌وجوی کمک هستند. رسانه‌های اجتماعی ابزار ویژه‌ای برای مطلع ساختن مشتریان علاقه‌مند هستند، به دلیل اینکه نه‌تنها از ایمیل بلکه به شیوه‌ای چندرسانه‌ای برای ارائه اطلاعات استفاده می‌کنند.
برای انجام مؤثر تمامی آنچه گفته شد، مدیران شبکه اجتماعی نیاز به فهمی دقیق و همه‌جانبه از فروش و بازاریابی قیفی دارد. دانشی که منجر به نظارت، آگاهی مشتریان علاقه‌مند و توانایی حفظ این مشتریان در مرحله بعدی فرایند بازاریابی می‌شود. آن‌ها هم‌چنین باید توانایی معرفی صحیح مشتریان علاقه‌مند به تیم فروش را داشته باشند و در زمان لازم اطلاعات ضروری را در اختیار تیم فروش قرار بدهند. مدیران مؤثر جماعتی در رسانه اجتماعی ظاهراً همه‌جا و با همه در ارتباط هستند.

مهارت‌های ضروری
درک درست از بازاریابی قیفی، دانش تولید محتوا متناسب با هر یک از مراحل قیف، توانایی پایه‌ای در فروش، مهارت بالا در ارتباطات

چهار مهارت بازاریابی قیفی برای مدیران جماعت‌های رسانه‌های اجتماعی

  •   دانش تولید محتوا متناسب با هر یک از مراحل قیف
  •  توانایی پایه‌ای در فروش
  • بازاریابی قیفی درک درست از بازاریابی قیفی
  •   مهارت بالا در ارتباطات

این پیش راننده چه نتایجی به دنبال خواهد داشت؟
اشتراک‌گذاری محتوای مبتنی بر گفتگو در رسانه اجتماعی می‌تواند مخاطبان بیشتری برای وب‌سایت شرکت شما جذب کند و آن‌ها را به یک مشتری علاقه‌مند برای تیم فروش شما تبدیل کند. بیشتر از 50 درصد کسب‌وکارها گزارش داده‌اند که حداقل یک مشتری از طریق فیس‌بوک جذب کرده‌اند، بیشتر از 40 درصد حداقل یک مشتری از طریق لینکدین جذب کرده‌اند و بیشتر از 35 درصد حداقل یک مشتری از طریق توییتر جذب کرده‌اند. شما هم اگر می‌خواهید به این جرگه بپیوندید، درست‌ترین فرد برای مدیریت جماعت مجازی خود انتخاب کنید.7- 7- مدیر و پروژه
احتمال دارد بسیاری از افراد درون یک مجموعه تمایل به پست کردن مطالب مشخصی در خصوص آنچه علایقشان را شامل می‌شود داشته باشند. در این میان وظیفه تصمیم‌گیری در مورد پاسخ‌گویی به کنش‌هایی ازاین‌دست و زمان انتشار آن‌ها به عهده مدیر جماعت مجازی است. به همین دلیل، مدیران باید از توانایی بالایی برای سازمان‌دهی و مدیریت هم‌زمان چندین درخواست برخوردار باشند. آن‌ها باید بتوانند یک درخواست را به‌سرعت مورد ارزیابی قرار دهند؛ چه درخواست طولانی باشد که حجم بالایی از دنبال کنندگان مطرح کرده‌اند و چه درخواست کوتاهی باشد که توسط عده محدودی بیان‌شده باشد.

مهارت‌های ضروری
مهارت بالا در سازمان‌دهی، مهارت‌های ارتباطی قوی، توانایی بحث و گفتگو، توانایی تصمیم‌گیری مبتنی بر داده

چهار مهارت مدیریت پروژه برای مدیران رسانه‌های اجتماعی

  •   مهارت‌های ارتباطی قوی
  •    مهارت بالا در سازمان‌دهی
  • مدیریت پروژه توانایی بحث و گفتگو

توانایی تصمیم‌گیری مبتنی بر دادهاین پیش راننده چه نتایجی به دنبال خواهد داشت؟
رسانه‌های اجتماعی نقش مهمی در معرفی فعالیت‌ها و خلاقیت‌های بخش‌های مختلف درون یک شرکت دارند. زمانی که مدیر یک جماعت مجازی به شکلی مؤثر و صدالبته هماهنگ به معرفی فعالیت‌های این‌چنینی در کنار اشتراک‌گذاری محتوایی مناسب و مربوط بپردازد، شرکت مطبوعش به‌راحتی می‌تواند قلب و ذهن دنبال کنندگان و ذی‌نفعان داخلی را از آن خود کند.
علی‌رغم اینکه مدیر یک جماعت مجازی نقشی این‌چنین مشهود و تأثیرگذار در سازمان ایفا می‌کند، اغلب مدیران این تصور را دارند که هرکسی قادر به انجام وظایف پیچیده مدیر جماعت مجازی آن‌ها است. به همین دلیل در بیشتر شرکت‌ها این موقعیت شغلی تاکنون اعتبار و جایگاه خود را نیافته و به‌سرعت می‌تواند توسط افراد مختلف تصاحب شود. بر این اساس، صاحبان مشاغل هنگام استخدام مدیری برای جماعت شرکتشان در رسانه‌ای اجتماعی باید این هفت شاخصه را مدنظر داشته باشند. به باور من اگر بتوانیم برداشت‌های موجود نسبت به مدیران جماعت‌های مجازی را تغییر دهیم و فردی با مهارت‌های گفته‌شده را جذب کنیم، شانس خوبی برای ارزیابی ارزش ROI رسانه اجتماعی به دست آورده‌ایم.

درباره نویسنده

admin

دیدگاهتان را بنویسید