شماره پنجم فراصنعت فاوا

شيشه گروه های مجازی بورس در معرض سنگ

گروه های مجازی بورس
نوشته شده توسط admin
کارکرد دوگانه آنلاین شدن معاملات
شيشه گروه‌های مجازی بورس در معرض سنگ
alavi
 سیدرضا علوی (مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات)

از روزی که اینترنت، وارد چرخه معاملات بورس شد و سهام‌داران توانستند فارغ از تالار شیشه‌ای حافظ، جریان افت‌وخیز سهم‌ها را در سایت شرکت بورس دنبال کنند، ذات معامله در بورس دگرگونی بسیاری را تجربه کرد.

آنلاین شدن تابلوی معاملات، باعث افزایش میل افراد به سرمایه‌گذاری در این بازار و کسب سودهای کلان شود. البته روند آنلاین شدن فقط به تابلوی معاملات محدود نبود و کم‌کم معامله‌گری آنلاین هم به بازار سرمایه پا نهاد. در این میان، شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های نرم‌افزارهای ارتباطی اسمارت فون‌ها، باعث شکل‌گیری پدیده‌ای در بازار سرمایه شدند که گروه‌های تحلیلی و مشاوره برای سرمایه‌گذاری را به‌راحتی و بدون مجوزهای رسمی در اختیار سهام‌داران می‌گذاشت.

می‌توان نقطه عطف این گروه‌ها را دوران اوج استقبال کاربران از فیس بوک مشاهده کرد که حتی با بی‌پروایی اسامی شبیه گروه اخبار رانتی بورس و یا نوسان‌گیری در بازار سهام را به خود اختصاص می‌دادند. پس از آن گروه‌های وایبری، جایگزین فیس بوک شدند که به‌دلیل در دسترس بودن و راحت‌الوصول بودن برای افراد، با استقبال بهتری مواجه شد. اما سرآمد گروه‌گرایی مجازی در بازار سرمایه، اکنون در تلگرام مشاهده می‌شود.

فرآیند تصمیم‌گیری در فضای مجازی که امروز جایگاه خاصی بین سهام‌داران پیدا کرده است، از حضور در شبکه‌های مجازی تا ناهنجاری‌های پس از تصمیم‌گیری را شامل می‌شود. در این فرآیند ابتدا سهام‌اران به جستجوی اطلاعات در گروه‌ای مجازی می‌ردازند. پس از پیدا کردن گروه‌های مجازی و عضویت در آنها، تحلیل توسط این گروه ارائه می‌شود و سرمایه‌گذار بر اساس این تحلیل‌ها اقدام به تصمیم‌گیری برای خریدوفروش می‌کند. پس از انجام عملیات سرمایه‌گذاری یا فروش سهام، به‌دلیل اینکه تحلیل‌ها در اکثر مواقع، اعتبار کافی را ندارند، منجر به ناهنجاری پس از تصمیم‌گیری می‌شود.

گروه‌های مجازی رنگارنگی که امروز درزمینه بورس فعالیت می‌کنند، در اکثر مواقع بلای جان یک معامله موفق در بورس می‌شوند، هرچند ممکن است آثار مثبتی نیز در بازار داشته باشند. از مجموعه آثار گروه‌های مجازی در تصمیم‌گیری سهام‌داران می‌توان به استفاده از تحلیل‌های تخصصی در تصمیم‌گیری سهام‌داران اشاره کرد. هرچند ممکن است که تهدید همراهی با حرکت‌های گروهی در گروه‌های سفته‌بازی گریبان‌گیر سرمایه‌گذاران بشود. البته این موضوع هنگامی تهدید شمرده می‌شود که سرمایه‌گذار خود از حرکت سفته‌بازانه بر حذر باشد، اما به دلیل بی‌تجربگی و یا اشتباه در انتخاب، دچار این گروه‌ها شود.

البته گاهی در این گروه‌ها مشاهده می‌شود که انتشار سریع اطلاعات دقیق و شفاف درخصوص عملکرد شرکت‌های بورسی دیده می‌شود. همچنین بازنشر کردن شایعات در خصوص شرکت‌ها، حالت دوگانه‌ای در بازار ایجاد می‌کند. این دوگانگی در صورتی پیش می‌آید که اگر این شایعات درست باشد، به گرفتن یک تصمیم درست کمک می‌کند، اما اگر شایعه‌ای بدون پشتوانه واقعی باشد، به ایجاد شبهه در بازار دامن می‌زند و منجر به خریدوفروش‌های اشتباه در بازار می‌شود. در این موضوع البته گروه‌های مجازی نقش تکمیلی را هم ایفا کرده‌اند و با امکان تأیید و یا تکذیب شایعات به تصمیم‌گیری درست سهام‌داران کمک می‌کنند. البته این نقش می‌تواند به‌موقع ایفا نشود که این عدم اجرای به‌موقع می‌تواند ناشی از نادانی و یا عمد باشد که منافع عده‌ای دیگر را تأمین کند.

استفاده از خدمات مجازی شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری، کارگزاران و سایر نهادهای مالی مرتبط به بورس، یکی دیگر از گزینه‌های سهام‌داران است که به‌دلیل اینکه از طریق مراجع رسمی و مجاز گردانده می‌شود، می‌تواند به‌عنوان مراجع مجازی مطمئن‌تری برای کسب اطلاعات، شناخته شود. البته باید توجه کرد که گاهی مراجع مجاز نیز برای حمایت از منافع خود به نشر اطلاعات خاصی اقدام می‌کنند که هرچند ممکن است این کار، نشر اکاذیب به دنبال نداشته باشد، اما احتمال انتشار هدفمند اطلاعات برای دریافت بازخورد موردنظر را دارد.

لازم به ذکر است که در گرو‌ه‌های این نوع شرکت‌ها، امکان نقد عملکرد مدیران شرکت نیز وجود دارد و پاسخ‌گویی زودهنگام از مدیران را مطالبه می‌کند. به‌عبارتی می‌توان گفت که در گروه‌های مجازی، فضای تعامل دوجانبه و چندجانبه بین افراد وجود دارد و به تقویت فضای مشورتی در بازار سرمایه کمک می‌کند.

چگونگی تأثیر وب سایت‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی مجازی بر فرآیند تصمیم‌گیری سهام‌داران
فناوری‌های جدید سبب شده است که امروزه سهام‌داران در شبکه‌های اجتماعی مجازی آنلاین، زمان زیادی را صرف کنند. شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و یا سایر نهادهای مالی مرتبط با توجه به حوزه فعالیت خود می‌توانند از این بستر جدید در صورت درک و تحلیل درست، برای تنظیم راهبردهای بازاریابی و افزایش درآمد خود بهره گیرند.

شبکه‌های موجود بر سهام‌داران فعال و فرآیند تصمیم‌گیری آنها مؤثر است. این سهام‌داران با بررسی و تحلیل اخبار و اطلاعات، نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام می‌کنند. همچنین شبکه‌های اجتماعی با تحریک تمایل به سرمایه‌گذاری بالقوه سهام‌داران، بر تصمیمات آنها تأثیر می‌گذارند.

به کمک شبکه‌های اجتماعی، افراد می‌توانند درک بهتری از شرکت‌های بازار سرمایه داشته باشند که می‌تواند به ایجاد تمایل در آنها برای سرمایه‌گذاری و یا خروج از سهام شرکت‌ها منجر شود.

برای سرمایه‌گذاران بالقوه که هنوز تصمیم دقیقی برای سرمایه‌گذاری ندارند، نقش شبکه‌های مجازی می‌تواند پررنگ‌تر باشد. زیرا اطلاعات موجود در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند با احتمال موفقیت بیشتری آنها را به سمت خرید سهام ببرد. البته این توفیق در مقایسه با جذب افرادی که هدفمندتر تصمیم به خرید سهام گرفته‌اند، ناچیز است.

نقاط قوت گروه‌های مجازی و شبکه‌های مجازی
در گروه‌های موجه بازار، بهره‌گیری از تحلیلگران خبره یا افراد مورد وثوق بازار فعالیت می‌کنند و تحلیل و سیگنال خرید این افراد مورد اطمینان است و امکان بیشتری را برای رسیدن به بازدهی مطلوب ایجاب می‌کند.

حضور و جوا‌ب‌گویی راحت‌تر مسئولان سازمان بورس و شرکت بورس به‌عنوان متولیان بازار سرمایه در گروه‌های رسمی بازار که عموماً توسط مدیران میانی یا روابط عمومی‌های سازمانی و شرکتی اداره می‌شود.

در برخی از گروه‌های مجازی، امکان ارائه مشاوره تخصصی توسط شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری فراهم‌ شده است.

ارائه سریع‌تر خدمات متنوع بازار سرمایه توسط نهادهای مالی مختلف دیگر امکان مثبتی است که گروه‌های مجازی در اختیار سهام‌داران می‌گذارند.

فراگیر بودن شبکه‌های اجتماعی و دسترسی همگان به آنها در نقاط مختلف کشور، تا حد زیادی اعتدال محتوایی بین سهام‌داران را ایجاد می‌کند. همچنین امکان آموزش‌های تخصصی توسط اساتید فن در برخی از گروه‌ها دیده شده است که به بهبود وضعیت دانشی سهام‌داران کمک شایان توجهی می‌کند.

نقاط ضعف گروه‌های مجازی و شبکه‌های مجازی
امکان سفته‌بازی توسط برخی از افراد در گروه‌های هماهنگ با انجام حرکت‌های گله در سهم‌های بی‌بنیاد کوچک انجام می‌شود که متأسفانه افراد بی‌تجربه را نیز همراه می‌کند و به‌نوعی به‌عنوان طعمه از آنها استفاده می‌شود: ‌

– عدم نظارت کافی بر گروه‌های مجازی توسط نهاد ناظر بازار و یا سایر نهادهای نظارتی کشور که البته به‌دلیل ضعف قانونی است.
– تهدید سلامت بازار سرمایه و از بین رفتن اعتماد عمومی نسبت به آن به دلیل جولان سفته‌بازان در گروه‌های مجازی پیش می‌آید.
– امکان انتشار مطالب غیرواقعی و گمراه‌کننده که می‌تواند به تصمیم‌گیری سهام‌داران تأثیر منفی بگذارد.

 

درباره نویسنده

admin

دیدگاهتان را بنویسید