شماره پنجم فراصنعت فاوا

نگاهی گذرا به حضور شرکت های رايانه ای در بازار سرمايه

حضور شرکت های رايانه ای در بازار سرمايه
نوشته شده توسط admin

صنعت رایانه و فعالیت‌های وابسته که طی هفته‌های اخیر از رشد خوبی برخوردار بوده است، به‌صورت کلی از چند دسته شرکت در حوزه‌های کاری مختلف مرتبط با رایانه‌ها تشکیل شده است که خدمات متنوعی در حوزه شبکه یکپارچه کشور و واردات، ساخت و تهیه زیرساخت‌های خدمات پرداخت الکترونیک ارائه می‌دهند.

شرکت خدمات انفورماتیک با نماد «رانفور» بزرگ‌ترین شرکت این گروه با حدود ۴ هزار میلیارد تومان ارزش بازار است. دو شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (رتاپ) به ارزش ۵۱۱ میلیارد تومان و کارت الکترونیک ایران کیش (رکیش) با ارزش ۲۷۵ میلیارد تومان در حوزه خدمات پرداخت الکترونیک با عنوان PSP شناخته می‌شوند. شرکت‌های دیگر مانند مفاخر، مداران و سیستم هم سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای موردنیاز در حوزه پرداخت و بانکداری الکترونیکی را فراهم می‌آورند. با این مقدمه در ادامه به معرفی شرکت شاپرک از مهم‌ترین پایگاه‌های پایش تبادل اطلاعات بانکی و ذکر عاملی که اخیراً موجب رشد اکثر نمادهای این گروه شده است می‌پردازیم.

معرفی شاپرک در نظام رایانه ای 
شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک به‌منظور سامان‌دهی نظام پرداخت، در دی‌ماه سال ۱۳۹۰ با مشارکت بانک‌های کشور تأسیس شد. از مهم‌ترین وظایف شرکت، نظارت دقیق و همه‌جانبه بر عملیات پرداخت الکترونیک و حصول اطمینان از رعایت استانداردها و ضوابط و همچنین افزایش سطح امنیت نظام پرداخت در کشور است.

در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۱ بااتصال PSP ها مستقیماً به سوئیچ شاپرک، فعالیت آنها رسماً از بانک‌ها جدا شد و بانک‌ها که تا گذشته درواقع خود را صاحب تمامی فرایندهای بانکداری می‌دانستند، این‌بار خود خدمات بانکی‌شان را به PSP سپردند تا با نظارت شاپرک بستر مناسب و سازوکار یکسان برای فعالیت شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و مشارکت بخش خصوصی در توسعه شبکه پرداخت کشور روند درست‌تری در این صنعت طی شود. شاپرک، یک ساختار شبکه پایانه‌های فروشگاهی ایجاد کرد که وظیفه پذیرندگی کارت‌ها را برعهده گرفت تا شرکت‌های psp، کارت‌خوان‌های نصب شده خود در فروشگاه‌ها را به این شبکه واحد متصل کنند.

افزایش بیش از انتظار تعداد تراکنش‌ها
تراکنش‌های شاپرک شامل خرید، مانده‌گیری، پرداخت قبض و خرید شارژ است که از سه درگاه پایانه‌های خرید (POS)، اینترنت و موبایل (USSD) صورت می‌گیرد. در سال‌های اخیر با ایجاد فرهنگ و توسعه زیرساخت‌های پرداخت الکترونیک کارتی، تعداد تراکنش‌های بانکی رشد قابل‌توجهی داشته‌اند. تعداد تراکنش‌های ثبت‌شده شاپرک در پایان سال ۱۳۹۳ در مقایسه با سال ۱۳۹۲ حدود ۴۳ درصد و در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۴ در مقایسه با مقطع زمانی مشابه در سال گذشته، با رشد ۴۱ درصدی روبه‌رو بوده است. این در حالی است PSP های بورسی (رکیش و رتاپ) و شرکت خدمات انفورماتیک (رانفور) در بودجه‌های سال ۹۴ خود رشدی حدوداً ۳۰ درصدی را برای تعداد تراکنش‌های شاپرکی متصور بودند.

این عامل باعث شد که قیمت سهم رانفور خود به‌تنهایی در بازه‌ای دوماهه رشد شارپ حدود ۳۰ درصدی را تجربه کند. در تصویر بالا روند رشد تعداد تراکنش‌های بانکی طی دو سال اخیر آمده است.

درباره نویسنده

admin

دیدگاهتان را بنویسید