اقتصاد و مدیریت شماره پنجم

مسير موفقيت برای يک مدیر انفورماتیک جديد

مدیر انفورماتیک
نوشته شده توسط admin

در شرایطی که تمام کسب‌وکارها به سمت دیجیتال شدن می‌روند، CIO ها یا همان مدیران انفورماتیک در صدر این رقابت قرار دارند. فشار بر آنهایی که نقش جدیدی دارند بسیار بالاست.

از همان ابتدا، CIO ها باید ثابت می‌کردند که توانایی استفاده از فناوری و نوآوری‌های دیجیتال برای ایجاد و ارائه توانمندی‌های جدید، محصولات و خدمات با سرعت بالا و درعین‌حال رفع مشکلات کنونی و کم کردن فاصله موجود را دارند. چگونه به‌سرعت می‌توانید نشان دهید که شما آن CIO ای هستید که سازمان به آن نیاز دارد؟ ما چالش‌های کلیدی برای رهبران جدید IT را تجزیه‌وتحلیل می‌کنیم و قواعد اصلی بازی که باید در چند ماه اول در کار باید رعایت شود را مشخص می‌کنیم.

به عنوان یک مدیر انفورماتیک بازار را به تحرک درآورید
نوآوری دیجیتال باعث می‌شود تا مرز بین صنایع، بین مشتریان و تولیدکنندگان محصولات و بین کسب‌وکار و IT کمرنگ شود. این یعنی که به‌عنوان CIO باید بین این مرزها را به‌دقت مطالعه کرد تا نقطه دستاویزی پیداکرده و روی آن مانور داد.

در دنیای امروز تمرکز بر روی سرعت است. درحالی‌که پیشرفت‌های دیجیتال باعث افزایش سرعت ابداعات شده است – و نیز افزایش انتظارات مدیران و مشتریان – CIO ها با چالش کار کردن با سرعت چند برابر مواجه هستند. سازمان‌های IT باید توجه زیادی به عملکرد روزانه برنامه‌های تجاری و زیرساخت داشته باشند. آنها باید پروژه‌های جدید را با سرعت‌های متفاوت پیگیری و هدایت کنند. باید نیازهای تجاری را برطرف کنند تا سریعاً با پیشنهادهای دیجیتال وارد بازار شوند. کار در محیط چند سرعته IT به‌صورت روندی ثابت درمی‌آید.

CIOها با زمان در رقابت‌اند. تحقیقات اکسنچر روی فناوری اطلاعات با عملکرد بالا نشان می‌دهد که CIO ها تنها ۹۰ الی ۱۲۰ روز فرصت دارند تا تأثیر خود را بگذارند. ناتوانی در تأثیرگذاری قابل‌توجه در میزان عملکرد در سال اول می‌تواند به‌سرعت دوره کاری فرد را در سازمان کاهش دهد – که کمتر از هم‌ردیفان کلاس – است.

بااین‌حال پاداش کار خوب نیز بالاست. در میان سازمان‌های IT با عملکرد بالا، ۸۴ درصد CIO های اصلی بیش از ۳ سال بود که در کار خود حضور داشتند. موفقیت مجموع آنها سه خصیصه بارز را به‌صورت مشترک دارد: توانایی در ارائه IT قابل‌اعتماد با قیمتی معقول، تحرک بالا به‌خصوص در این شرایط تجاری متغیر و فناوری‌های پیشرفت‌کننده و فرهنگ نوآورانه با فناوری اطلاعات لازم جهت حمایت از ایده‌های نو.

بااین وجود CIO های موفق نیز در حال از دست دادن سهم بازار خود هستند. در دنیای دیجیتال، رهبران از سرتاسر دنیا سازمان خود را نه‌تنها یک سازمان IT، بلکه به شکل پیشروان در نوآوری نیز می‌بینند. در حقیقت، بنا بر گزارش «نمای فناوری اکسنچر ۲۰۱۵» تنها ۳۴ درصد مدیران از IT به‌عنوان تولیدکننده اصلی نوآوری در دو سال آینده یادکرده‌اند، که این مقدار دو سال پیش ۷۱ درصد بود.

در دنیای دیجیتال رقابت شدیدی در تصاحب و سلطه بر بازار وجود دارد و مالکیت این‌چنین ایده‌هایی به‌صورت پیش‌فرض متعلق به CIO ها نیست. درواقع، مدیران ارشد دیجیتال و CIO ها احتمال می‌رود بر سر مالکیت و مدیریت اطلاعات و فناوری در سال‌های آتی رقابت داشته باشند.

اما، در میان این رقابت‌های شدید و مرزبندی‌های در حال نابودی، فرصت‌های بزرگی نهفته است. CIO های پیشرو هیچ‌گاه تا این اندازه تأثیرگذار نبوده‌اند. آنها می‌توانند سازمان خود را به شکل لوکوموتیو نوآوری دیجیتال قرار دهند و تأثیر زیادی بر چالش‌های پیش روی صنعت بگذارند. این فرصت‌ها می‌تواند انگیزه خوبی برای کسانی که می‌خواهند در بالاترین سطوح IT قرار بگیرند، باشد. سازمان‌ها قول می‌دهند تا CIO ها را یک‌بار برای همیشه در بالاترین سطوح استراتژیک خود قرار دهند.

حال چه خصوصیات و توانایی‌هایی CIO ها را در عصر دیجیتال تعریف می‌کند؟ نحوه موفقیت آنها در این شغل چه خواهد بود؟ چگونه فردی می‌تواند هم‌زمان در یک سازمان ابداع‌کننده، ارائه‌کننده عملکرد کلاسیک و افزاینده سرعت باشد؟ ما سعی داریم با نگاهی به ۴ مؤلفه کلیدی برای هر CIO تازه‌کار، به این سؤالات پاسخ دهیم.

دانستن اینکه نیازهای دیجیتال چگونه می‌تواند تمام جوانب هر کسب‌وکاری را تحت تأثیر قرار دهد
با در نظر داشتن این موضوع که تمامی تجارت‌ها به سمت دیجیتال شدن می‌روند، CIO این فرصت طلایی را داراست تا تفاوتی ماندگار رقم بزند. روند مدت زیادی است که از «ادامه دادن راه قبلی» به «تبدیل شدن به بازیگر راهبردی واقعی» تغییر یافته است؛ CIO باید بتواند از اتاق سرور به اتاق مدیریت خود را ارتقا بخشد.

 گفتمان دیجیتال را به گفتمان تجاری و فناوری تبدیل کنید
دیگر تفاوتی بین راهبرد تجاری و راهبرد فناوری در یک کسب وکار وجود ندارد. قبول این تلاقی بین استراتژی‌ها به معنی داشتن ذهن اقتصادی، مشتری مدار و اکنون عاشق فناوری است.
CIOها باید به‌سرعت خود را در استراتژی، چالش‌ها و مسائل مالی و نیز واقعیت‌ها و روند تجاری فعلی و آینده شرکت جا دهند.

به صنعت خود- و فراتر از آن- نگاه کنید
در وهله اول، CIO به‌سرعت باید سازوکارهای شرکت را دریابد و متوجه شود که شرکای شرکت و رقیبان چگونه از فناوری برای پیشبرد اصول دیجیتال خود بهره می‌برند. جستجوی بیشتر در دیگر صنایع به CIO کمک می‌کند تا بازیگران آینده در اکوسیستمی همیشه در حال تغییر را بشناسند که هیچ مرزبندی ندارد و برای کار با آنها آماده شوند. نمای فناوری اکسنچر ۲۰۱۵ به ما می‌گوید که ۸۱ درصد مدیران تجارت‌ها و فناوری‌ها معتقدند که در آینده، مرز بین صنایع بسیار کمرنگ خواهد شد و پلتفرمی به وجود خواهد آمد که صنایع را وارد اکوسیستمی متصلبه‌ هم خواهد نمود و ۷۵ درصد اظهار داشتند که پلتفرم‌های نسل بعدی به رهبری مدیران صنایع و نه مدیران فناوری خواهد بود.

کشفیات خود را عمیق‌تر کنید
چند ماه اول برای CIO جدید فرصت مغتنمی برای پرسش در مورد فرهنگ سازمانی و ادراک موجود از سازمان IT در کل شرکت است. طرح رسمی برای جمع‌آوری اطلاعات موجود می‌تواند زمینه‌ای محکم برای برنامه‌ای جامع و مدون دیجیتال باشد. رویکردی شاخص‌محور چارچوبی برای عملکرد IT و باعث می‌شود تا سازمان IT پیش روی محسوسی به سمت آینده خود داشته باشد.

فرصت برای تبدیل شدن به معمار فناوری شرکت را مغتنم بشمارید
هر رهبر جدید این فرصت را خواهد داشت تا یک «برند» را که موردتوجه مدیران تمام بخش‌ها قرار گیرد را پیش ببرد. برای CIO ها یک جز اصلی از آن برند بایستی نقش معمار نوآوری باشد. در ادامه چندین نکته برای قرار دادن خود در مرکز این تحولات ارائه شده است.

آنچه را که سهامداران اصلی می‌خواهند کشف کنید
با مدیران ارشد در مورد استراتژی اقتصادی و مؤلفه‌های آن، پیش‌برنده‌های ارزش اقتصادی، مشتریان اصلی و انتظارات در مورد فناوری به گفتگو بپردازید. این گفتگوها می‌تواند به منجر به ترسیم خطوط کلی برای چشم‌انداز مستحکم IT -که می‌تواند خلاقانه و نوآورانه باشد- برای تجارت شود که به شکل بالقوه موجب به بار آمدن نوآوری شود و به‌صورت مستقیم بر عملکرد اقتصادی شرکت تأثیر بگذارد. این نظرات باید به طرحی منجر شود تا به‌صورت کوتاه‌مدت نشان‌دهنده توانایی گروه IT برای کسب موفقیت‌های سریع باشد.

انرژی لحظه‌ای ایجاد کنید و نشان دهید که می‌توانید آن را ادامه دهید
از پیروزهای سریع با چند شریک تجاری به‌درستی استفاده کنید تا به‌طور مؤثری ارزش خود را نشان دهید و حمایت را برای طرح‌های بزرگ‌تر و مهم‌تر جلب کنید. بعد از سه تا چهار ماه از شروع کار، یک CIO باید به‌خوبی این انرژی را مدیریت کرده و ادامه دهد. برنامه‌های کوتاه‌مدت، که به‌صورت مشترک برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند، نشان می‌دهد که سازمان‌های IT چگونه می‌توانند سرمایه‌گذاری در بخش IT را بهبود بخشند.

از موضع ایده آل به طرح عملی تغییر مسیر دهید
گفتگو با همتایان تجاری باید به‌سرعت باعث ایجاد تحول در مورد راهبردهای قابل‌اجرا و نتایج قابل‌اندازه‌گیری شود. با شکل‌گیری طرح تحول IT، مشخص خواهد شد که چه کسی چه نقشی بر عهده خواهد داشت و ساختار تصمیم‌سازی به چه شکلی خواهد بود. نشان دادن اینکه تیم IT برای تصمیم‌گیری‌های سریع آماده است می‌تواند این گروه را در سطح تصمیمات شرکتی بزرگ‌تر قرار دهد.

در برگرفتن «اقتصاد ما»
نمای فناوری اکسنچر ۲۰۱۵ بر این مفهوم استوار است که سازمان‌های پیشرو مرزبندی‌های خود را از اقتصاد «من» – جایی که تمرکز درونی است- به اقتصاد «ما» که در آن تجارت دیجیتال، مشتریان و شبکه‌ها با همدیگر کار می‌کنند، تجربه‌ها را-و نتایج- شکل می‌دهند که قبلاً میسر نبود.

به CIO ها هم توصیه می‌شود که همین کار را انجام دهند – شناسایی اینکه موفقیت تنها بر یک عملیات IT و کنترل یک فرد بر گروه استوار نیست، بلکه به مشارکت همه‌جانبه در اکوسیستم در حال تحول دیجیتال در داخل و خارج سازمان بستگی دارد. در زیر چگونگی آن توضیح داده‌شده است.

متحدان دیجیتال خود را شناسایی کرده و ارتباط برقرار کنید
در هفته‌های اول، با مدیران ارشد عاشق فناوری علی‌رغم عنوان و جایی که آنها در سازمان گزارش ارسال می‌کنند، ارتباط برقرار کنید. آیا سازمان دارای یک CDO است و آیا این D نمایان‌گر دیجیتال یا داده است؟ آیا مدیر ارشد فروشیک فرد خودساخته دیوانه فناوری است؟ آیا مدیر ارشد استراتژی حس خوبی برای اینکه سرویس ابری دوگانه می‌تواند چه کاری برای افزایش سرعت سازمان دارد؟ آیا مدیر ارشد اجرایی در مورد نفوذ دیجیتال یا موبایل‌سازی از روی دانش و علم صحبت می‌کند؟ در طول چهار ماه، یک CIO جدید خواهد توانست متحدان طبیعی در این اهداف و نیز کسانی که به بررسی و پیگیری بیشتر دارند را شناسایی کند.

قابلیت اعتماد تجاری خود را در بیش از یک راه به اثبات برسانید
درحالی‌که می‌خواهید ببینید چه کسی در IT تبحر دارد، برای صحبت در مورد کسب‌وکار آماده شوید. CIO ها باید به معنای گسترده‌تری رهبران تجاری باشند: داشتن چشم بینا برای تصویر بزرگ‌تر، عامل تغییر و تحول، نوآور، ایجادکننده توانمندی. برای اینکه بحث‌ها را از صحبت‌های معمول در مورد بهینه‌سازی هزینه‌ها و فرآیندهای جاری به سمت نوآوری و رشد در سطح بالا ببرید، آماده‌ باشید. CIO ها چالشی با سربالایی را باید بگذرانند اگر که نتوانند به‌سرعت نشان دهند که به‌خوبی به زبان تجارت احاطه دارند.

ارتباط برقرار کنید، ارتباط برقرار کنید و بازهم کمی بیشتر ارتباط برقرار کنید
CIO تازه‌وارد باید ارتباط‌گر خوبی باشد و این مهارت را همواره به اجرا بگذارد. بهترین راه می‌تواند گوش دادن هوشمندانه و انتقال مفاهیم پیچیده دیجیتال با شوق و علاقه، با استفاده از فنونی که سخنرانان در هنگام مخاطب قرار دادن سهام‌داران برای تهییج و علاقه‌مند کردن آنها استفاده می‌کند، باشد. CIO های موفق ارتباط دوطرفه‌ای بین IT و تجارت برقرار می‌کنند که بر اهداف منعطف و قوی تمرکز دارد که در آن قول‌های غیرقابل عملی و تعهدهای بیش‌ازحد دیده نمی‌شود.

تمام تیم IT خود را با اهداف مدنظرتان هماهنگ کنید
یک تیم IT در سطح جهانی مهارت‌های CIO را تکمیل می‌کند و به او کمک می‌کند تا در سطح اهداف استراتژیک سازمان بتواند مؤثر باشد. ساختن یک تیم قابل‌اعتماد به این معنی است که از توانمندی‌های موجود گروهی را انتخاب کرده و به دنبال نخبه‌های خارج از سازمان باشیم. چند نکته در این مورد:

برای تیم رؤیایی برنامه داشته باشید
در طول چند ماه، مدیر IT باید دید واضحی از توانمندی‌های جمعی و فردی سازمان داشته باشد. یک تیم قوی شامل ترکیبی از مدیران IT است که می‌توانند برای رسیدن به اهداف والای دیجیتال کمک کنند و نیز به مهندسان در ادامه این مسیر راهنمایی می‌دهند. آیا به‌اندازه کافی متفکران تجاری وجود دارد؟ یا معماران کسب‌وکار؟ دانشمندان داده‌پردازی؟ متخصصان زیرساخت ابری؟ متخصصان شبکه نرم‌افزار محور؟

هرکسی نمی‌تواند ایده اهداف جدید IT را درک کند، بنابراین این امر بسیار مهم است که افرادی که هماهنگ شده‌اند، افرادی که نیاز به پیگیری بیشتر دارند و آنهایی که جور نیستند را بشناسیم. یک CIO موفق به‌سرعت و با مسئولیت عمل می‌کند و از انجام تغییرات موردنیاز، به‌کارگیری نیروها و ایده‌های جدید ابایی ندارد و آن را به تأخیر نمی‌اندازد.

برای چیزی بیشتر از توانمند‌ی‌های IT غربال‌گری انجام دهید
همان‌طوری که یک CIO جدید باید در هر دو موضوع تجارت و فناوری اهل گفتگو و وارد باشد، یک تیم قوی باید بیش از گروهی از متخصصان IT باشد. آنها باید سرعت در زمان را درک کرده و دیدگاه‌های نو را وارد فرآیند تصمیم‌گیری کنند. برای به‌دست آوردن چنین تیمی باید گروه را مجدداً طوری سازمان‌دهی کرد که ریسک‌های موردقبول را بپذیرد (نه از آن دسته راهکارهای معمول برای IT)، به آزمودن ارج بنهد و خطاها را با شدت پاسخ ندهند. سرمایه‌گذاری در بخش جدید و مهارت‌های فناوری به ایجاد فرهنگ مناسب IT کمک کند و برای نخبه‌ها جذاب باشد.
برای به دست آوردن نخبه بعدی آغاز به کارکنید
با نگاهی فراتر از تیم رهبری، نیروهای توانمند سازمان IT به‌ندرت تنها از کارمندان تمام‌وقت تشکیل می‌شود. مهارت‌های مناسب را می‌توان در طیف وسیع‌تر شبکه که دربردارنده شرکت‌های شریک، مشاورها، رقبا، فری لنس‌ها و حتی عموم مردم پیدا کرد. همکاری بهتر و فراتر از مرزهای IT توانایی‌های استراتژیک شرکا را برای کمک به نوآوری و اجرا، جذب کند. چنین شبکه‌ای از نیروهای ماهر مسیری برای موفقیت است: بنا بر گزارش تحقیق سازمان‌های با عملکرد بالا IT ما، یک از پنج سازمان IT موفق دارای برنامه استراتژیک جذب است، که شرکای اصلی را با اولویت‌های اقتصادی همراه می‌کند – و این کار را سه برابر بیش از هر سازمان دیگر انجام می‌دهد.

با حرکت و تلاش بیشتر صنایع برای وارد شدن به تجارت دیجیتال، CIO ها بیش از گذشته زیر ذره‌بین و تحت فشار هستند و فرصت‌های بیشتری پیش رو دارند. شروع مسیری به‌عنوان CIO می‌تواند سخت و درعین‌حال جذاب باشد. اما از طریق یادگیری سریع اهداف سازمان، به‌صورت فعالانه معمار نوآوری بودن، دربرگیری ایده «اقتصاد ما» و ایجاد تحرک، داشتن تیم IT در سطح جهانی، CIO جدید می‌تواند تأثیر عمیق و طولانی‌مدتی برجا بگذارد.

درباره نویسنده

admin

دیدگاهتان را بنویسید