بانکداری الکترونیکی شماره ششم

بانک‌ ها به‌ طور فزاينده‌ ای با رقابت بيرون از صنعت بانکداری رو به رو هستند

رقابت بيرون از صنعت بانکداری
نوشته شده توسط admin

نظرسنجی از ۱۲۰ مدیر بانکی و کارشناس خبره در همایش رشد موسسه «بنک دایرکتور (مدیر بانکی)» در یکم می نشان داد که بسیاری‌شان احساس می‌کردند که وقتی کار به ابداع در زمینه فناوری می‌رسد، موسسه‌هایشان اقلاً در رقابت با همتایان خود در این صنعت هستند و تنها ۱۷ درصد گفتند که بانک‌شان در این زمینه عقب افتاده است.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، فیس‌بوک اکنون یک انتقال‌دهنده رسمی پول محسوب می‌شود که به این غول رسانه اجتماعی امکان پرداخت دستمزد به توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری در ازای محصولات مجازی آنها را می‌دهد.

شرکت سهامی عظیم خرده‌فروشی فروشگاه‌های وال مارت با همکاری شرکت امریکن اکسپرس در اواخر سال ۲۰۱۲ پروژه «بلوبِرد» را معرفی کردند که بدین ترتیب کاربران قادر به انتقال مستقیم حقوق خود، انجام پرداخت‌های مبتنی بر چک، بیرون کشیدن پول نقد از خودپردازها و نوشتن چک می‌شوند. مشتریان همچنین به بانکداری موبایلی که شامل امکاناتی همچون پرداخت از راه دور چک‌ها و پرداخت‌های بین افراد است، دسترسی دارند.

از آگوست ۲۰۱۳، مطابق گفته‌های سارا مک کینی، مدیر ارتباطات وال مارت، یک‌میلیون مشتری از بلوبرد استفاده کرده است. باشگاه‌های «سم» وال مارت نیز از طریق یک شرکت غیربانکی وام‌دهنده مدیریت مشاغل کوچک به چنین مشاغلی وام ارائه می‌دهد. «پی پل» که در مالکیت شرکت «ای بی» است نیز وارد کار پرداخت‌های بین فردی شده است.

نظرسنجی از ۱۲۰ مدیر بانکی و کارشناس خبره در همایش رشد موسسه «بنک دایرکتور (مدیر بانکی)» در یکم می نشان داد که بسیاری‌شان احساس می‌کردند که وقتی کار به ابداع در زمینه فناوری می‌رسد، موسسه‌هایشان اقلاً در رقابت با همتایان خود در این صنعت هستند و تنها ۱۷ درصد گفتند که بانک‌شان در این زمینه عقب افتاده است. به هر حال، اکثریت قابل توجه، با ۹۱ درصد، نگرانی‌هایی را در مورد ورود شرکت‌های غیر از بانک‌ها به خدمات مالی ابراز کردند.

بانکدارهای محلی در نگرانی‌شان درباره رقابت با این پدیده‌های نوظهور تنها نیستند. دقیقاً چند روز پس از نظرسنجی اول ماه می، جیمی دیمون، مدیرعامل شرکت «جی پی مورگان چیس و شرکا» به مخاطبانش در همایش عربستان «یورومانی» در ریاض گفت که گوگل و فیس‌بوک را به‌شکل ویژه به‌عنوان رقبای بالقوه این غول بانکداری می‌بیند. هردویشان خدماتی همچون پرداخت بین فردی را ارائه می‌دهند که می‌توانند منابع درآمدی بانک‌ها را از بین ببرند، اما قانون‌گذاران می‌توانند نقشی در کاهش توانایی رقابت این نوآوران داشته باشد. او گفت: «بدون شک گوگل می‌خواهد که به بانکی رسمی تبدیل شود».

احتمالاً گوگل و فیس‌بوک به‌دنبال آینده‌ای همچون بانک‌های رسمی برای خود نیستند، اما در عوض با بانک‌ها همکاری خواهند کرد. «کیشابنک» (CaixaBank) در ۵ می از مشارکتی با فیس بوک پرده برداشت که به مشتریان بانک اجازه می‌دهد که موجودی حساب و تراکنش‌های خود را از طریق پروفایل فیس‌بوک خود یا صفحه بانک در فیس‌بوک ببینند. کاربران همچنین می‌توانند کمک‌های اندکی تا سقف ۱۵ یورو (حدود ۲۰ دلار) برای امور خیریه به مؤسسات خیریه مرتبط با بانک بکنند. کیشابنک می‌خواهد که پرداخت‌های بین فردی از طریق فیس‌بوک را در آینده نزدیک ارائه کند.

نیمی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی همایش رشد بیان داشتند که آنها مشکلی با همکاری با مؤسسات فناوری مالی ندارند. شرکت خدمات مالی «ویلمینگتون»، وابسته به شرکت سهامی «بنکورپ» مستقر در ایالت دلویر، با سرمایه تخمینی ۴.۷ میلیارد دلار به شرکایی همچون «پی پل» و «سیمپل»- اخیراً توسط BBVA خریداری شده است- که تحت برند این شرکت خدماتی را به فروش می‌رسانند، خدمات بانکداری اختصاصی ارائه می‌دهد.

بیل روپ، مدیرعامل و رئیس بانک و شرکت سرمایه‌گذاری «آلپاین»، با سرمایه تخمینی ۱.۱ میلیارد دلار که مرکز آن در روکفورد ایلینوی واقع است، فکر می‌کند که صنعت بانکداری می‌تواند شاهد رشدی در چنین همکاری‌هایی باشد. او می‌گوید: «شما آگاهی بر شیوه‌های گوناگون ارتباط با مشتری را خواهید دید و فکر می‌کنم که این صنعت برای سهیم شدن در منافع آن باید به مشارکت و همکاری با همدیگر روی خوش نشان دهد… که این در عین حال به مشتری سود بیشتری می‌رساند.»

قوانین اغلب به‌عنوان محدودکننده توانایی نوآوری بانک‌ها در نظر گرفته می‌شوند، اما شرکت‌کنندگان بیشتری در همایش رشد سرمایه‌گذاری بر روی فناوری با ۴۲ درصد یا رابطه فروش محور با ۳۱ درصد را موانع بزرگ‌تری در برابر نوآوری می‌دانستند.

اندکی بیشتر از یک چهارم مخاطبان قوانین را مقصر پایین بودن نوآوری در صنعت بانکداری می‌دانستند. قانون دقیقاً بخشی از زندگی بانکدار است، چنان‌که روپ می‌گوید: «مناسب‌ترین افراد ممکن را استخدام کنید، اما مطمئن شوید مطابق با قوانین عمل می‌کنید، هرچند کار ما خدمت‌رسانی به مشتریان است.»

به‌علاوه نظرسنجی نشان داد که یک سوم شرکت‌کنندگان اقلاً با یک نفر که در زمینه فناوری تخصص دارد در هیئت‌های مدیره بانک حاضر می‌شوند و حدود نیمی‌شان گفتند که در هیئت مدیره‌شان هیچ کارشناسی در زمینه فناوری وجود ندارد اما به یکی نیاز دارد.

در حالی که بانک‌های محلی برای راهکارهای مبتنی بر فناوری مواجهه با مشتری بر پردازنده‌های مرکزی همچون بانکداری موبایلی و اینترنتی تکیه می‌کنند، فروشنده می‌تواند موجب توانایی موسسه‌ای در نوآوری یا جلوگیری از آن شود و فناوری مناسب را معین و بر روی آن سرمایه‌گذاری کند درحالی‌که مدیریت کارآمد موسسه می‌تواند هنوز کار متعادل‌کننده چالش‌برانگیزی برای بانک‌های محلی باشد.

جیم مارشال، مدیرعامل و رئیس بانک «بلوهاربور» که مرکز آن در مورسویل کارولینای شمالی است و برای انتقال رویه‌ای امروزی به بانکداری تمامی حروف کوچک را در اسم خود استفاده می‌کند، می‌گوید: «من برای سنجیدن تمامی این محصولات و خدمات موجود در جامعه تلاش کرده‌ام. بله، من دوست داشته‌ام که تمام اینها را داشته باشم اما در برابر این آرزو باید هزینه‌ای پرداخت و هزینه ما میان حدوداً ۱۴۰ میلیون دلار و دو شعبه پخش شده است. این یکی از چالش‌های بانکی کوچک است.»

درباره نویسنده

admin

دیدگاهتان را بنویسید