آموزش امنیت اطلاعات شماره هفتم

صاحب اطلاعات مشتريان کيست ؟

صاحب اطلاعات مشتریان
نوشته شده توسط rahimirad

گزارشی از هاروارد بیزنس ریویو / طرحی برای ایجاد شفافیت و اعتماد

با انفجار فناوری‌ های دیجیتال، شرکت ‌ها حجم وسیعی از اطلاعات درباره فعالیت ‌های آنلاین و آفلاین مصرف ‌کنندگان را جمع ‌آوری می‌کنند. منبع این اطلاعات محصولات هوشمند متصل هستند ، از دستگاه‌ های ردیاب ورزشی گرفته تا تجهیزات خانگی که اطلاعات دقیق را جمع‌ آوری کرده و منتقل می‌ کنند.

شفافیت و اعتماد

هر چند که برخی شرکت ‌ها درباره عملکرد اطلاعاتی ‌شان باز هستند اما بیشترشان ترجیح می‌دهند که مشتری ‌شان را در بی‌خبری نگه دارند، کنترل را  بر مشارکت ترجیح دهند و به جای اجازه گرفتن تقاضای بخشش کنند.  برای این شرکت ‌ها امری غیرمعمول نیست که بی‌سروصدا اطلاعات شخصی را جمع ‌آوری کنند که هیچ استفاده فوری هم برایشان ندارند تنها به این دلیل که ممکن است روزی ارزشمند شوند.

به‌عنوان کارشناسان فعلی و قبلی فراگ ، شرکتی که به مشتریانش کمک می‌کند تا محصولات و خدماتی را ایجاد کنند که به اطلاعات شخصی کاربران نفوذ کنند، معتقدیم که اتخاذ چنین رویه پنهان‌ کارانه‌ای نسبت به جمع ‌آوری اطلاعات کوته ‌بینانه است. استفاده آزادانه از اطلاعات کاربران ممکن است به دستاوردهای کوتاه‌ مدتی منجر شود؛ اما پژوهش ما نشان می‌دهد که مشتریان نگران این هستند که تحت نظرند، هر چند که ممکن است بسیار اندک از انواع اطلاعاتی که درموردشان جمع شده است مطلع باشند ولی عمیقاً نگران هستند که از اطلاعات شخصی‌ شان چگونه استفاده خواهد شد.

در آینده‌ای که اطلاعات مشتری منبع رو به رشد دستاوردهای رقابتی خواهد بود، به‌ دست آوردن اعتماد مشتری کلیدی خواهد بود. شرکت ‌هایی که درباره اطلاعات جمع ‌آوری‌ شده خود شفاف باشند به مشتریانشان فرصت کنترل بر اطلاعات شخصی ‌شان را می‌دهند و در مقابل چون مورد اعتماد خواهد بود، بهای منصفانه ‌ای ارائه می‌دهند و دسترسی دائم و حتی وسیعی پیدا می ‌کنند. آن ‌هایی که چگونگی استفاده از این اطلاعات شخصی را پنهان می‌کنند و برای ارائه بهایی در مقابل آن موفق نمی ‌شوند متحمل از دست دادن حسن نیت مشتری و شغل خود می‌ شوند.

حوزه توسعه یابنده اطلاعات

نخستین گردآورندگان اطلاعات شخصی در اینترنت ؛ وب سایت ‌ها و اپلیکیشن‌ ها بودند. با ردگیری فعالیت‌ های آنلاین کاربر، بازاریاب ‌ها می ‌توانستند برای آنها تبلیغات و محتوای هدفمند ارسال کنند. اخیرا فناوری هوشمند در محصولات در بسیاری مشاغل به شرکت ‌ها اجازه داده است که انواع تازه ‌ای از اطلاعات از جمله مکان و رفتار کاربر را جمع‌ آوری کنند. آن شخصی‌سازی که این اطلاعات میسر می‌کند، مانند تطبیق یافتن پیوسته با ترجیحات کاربران به مهم‌ترین وجه برای تجربه محصول تبدیل شده است. (به عنوان مثال، ترموستات آشیانه گوگل با یاد گرفتن عادت ‌های صاحب‌ خانه به‌صورت خودکار، گرمایش و سرمایش آن را تنظیم می‌ کند.)

جریان تأثیرگذار تازه اطلاعات، برآمدن از عهده چالش ‌های پیچیده‌ ای در زمینه ‌هایی همچون مراقبت پزشکی، حفاظت از محیط زیست و برنامه ‌ریزی شهری را میسر کرده است. دستگاه دیجیتال سنجش قند خون مدترونیک را در نظر بگیرید. این دستگاه به ‌صورت بی‌سیم حسگر کارگذاشته شده‌ ای را به دستگاهی که به بیمار و مراقبان بیمار درباره نزدیک‌ شدن سطح قند خون به آستانه بحرانی هشدار می ‌دهد متصل می‌کند که این امر امکان اقدامات پیش ‌گیرانه را فراهم می‌کند.

خدمات خودرویی شرکت «یوبر» اخیراً موافقت کرده است که اطلاعات مربوط به الگوی رانندگی کاربرانش را با مقامات بوستون به اشتراک بگذارد تا اینکه مسئولان شهری بتوانند برنامه ‌ریزی حمل ‌و نقل را بهبود بخشیده و مدیریت راه‌ ها را اولویت ‌بندی کنند. این برنامه ‌ها و بی ‌شمار برنامه‌ های دیگر در حال افزایش قدرت و ارزش اطلاعات شخصی هستند.

البته این جریان شدید اطلاعات فرصت ‌های عظیمی برای سوء استفاده فراهم می‌ کند. رخنه ‌های امنیتی اساسی مانند سرقت اخیر اطلاعات کارت اعتباری 56 میلیون مشتری شرکت «هوم دیپات» آسیب ‌پذیری مشتریان را در برابر عوامل مخرب به نمایش می ‌گذارد؛ اما افشاگری فعالیت ‌های پنهانی شرکت ‌ها مصرف ‌کنندگان را نیز عصبی می ‌کند.

در عین حال مشتریان می‌ دانند به اشتراک گذاشتن اطلاعات می‌تواند به محصولات و خدماتی منجر شود که زندگی ‌شان را آسان‌تر و لذت‌ بخش‌تر کند، آموزش ‌شان دهد و موجب پس ‌انداز پول ‌شان شود. نه شرکت‌ ها و نه مشتریانشان نمی‌خواهند به زمان پیش از این فناوری‌ ها بازگردند  و قطعاً توسعه و پذیرفتن محصولاتی که به اطلاعات شخصی نفوذ می‌کنند افزایش خواهد یافت. موسسه مشاوره تجاری و فناوری اطلاعات گارتنر تخمین می ‌زند که نزدیک به 5 میلیارد وسیله متصل به شبکه‌های مختلف مانند اینترنت و … در سال 2015 مورد استفاده خواهد بود، 30 درصد بیشتر از 2014 و این مقدار تا سال 2020 پنج برابر خواهد شد.

چاره‌ جویی کشمکش ذکر شده نیازمند این است که شرکت‌ ها و قانون‌ گذاران مباحث امنیت حریم خصوصی را از استفاده تبلیغاتی فراتر ببرند و به این نکته ساده توجه کنند که جمع ‌آوری متجاوزانه اطلاعات امر نادرستی است. ما معتقدیم که پاسخ مذکور رهنمودی نکته ‌سنجانه ‌تر است. به‌ طور مشخص، راهکارهایی که خواسته‌ های شرکت ‌ها و مشتریانشان را هم‌تراز کنند و تضمین کنند که هر دو طرف از جمع ‌آوری اطلاعات شخصی بهره‌مند می ‌شوند.

ادامه این پرونده را می توانید در فایل ضمیمه ببینید.

دانلود فایل ضمیمه

درباره نویسنده

rahimirad

دیدگاهتان را بنویسید