بانکداری الکترونیکی شماره اول

رسيدن به موفقيت از طـريق نـوآوری

نوآوری
نوشته شده توسط admin

بیایید با واقعیت روبرو شویم، نوآوری از آن دسته ویژگی‌هایی نیست که به بانکداری نسبت داده می‌شود.می‌توان گفت که آخرین نوآوری در بانکداری، دستگاه ATM بود که نخستین درسال 1969 در ایالات‌متحده معرفی شد.
بسیاری از اپلیکیشن‌های بانکی هنوز کاستی‌های زیادی دارند و چک‌ها زمان زیادی می‌برند تا پردازش شوند، درحالی‌که از جنبه‌ی پرداخت‌ها و وام‌ها، رقبای غیر بانکی مانند PayPal و فروشگاه‌های وال مارت در حال بلعیدن بازار هستند.
بانکداری تجاری – من در مورد طیف وسیع بانکداری سرمایه‌گذاری حرف نمی‌زنم – به دلایل خوبی محافظه‌کار هستند.
بانک‌ها سال‌های متمادی است که به‌عنوان یک جای امن برای پول مردم و همچنین منبع بزرگی برای تأمین سرمایه‌ی اقتصادی شناخته‌شده‌اند، و این جایگاه اجتماعی به قانون‌گذاری‌های سنگینی برای حفاظت از این سیستم منجر شده است.
آن استخوان محافظه‌کار که در بدن هر بانکدار تجاری قرار دارد، به یک بی‌تمایلی نسبت به خرج‌های غیرضروری در فناوری، یا اتلاف سرمایه‌گذاری‌های سهامداران، به‌علاوه‌ی بدبینی نسبت به محصولات جدید منجر شده است.
ولی فناوری در جذب مشتری و حفظ آن‌ها نقش مهمی دارد. مدیران و گروه‌های مدیریتی نباید عقب بنشینند و نظاره‌گر این باشند که فناوری‌ها باعث می‌شوند مشتریانشان به‌جاهای دیگر بروند و سهم آنان را بدزدند.
در عصری که مشتریان با اپلیکیشن‌های بانکداری سیار احساس راحتی بیشتری می‌کنند و ترجیح می‌دهند برای پرداخت قسط ماشین یا خانه‌های خود از خدمات آنلاین استفاده کنند، بانک شما باید به روندها اهمیت نشان دهد.
اگر فکر می‌کنید روش‌های قدیمی بهترین روش هستند، ممکن است مشتریان خود را از دست دهید. آیا فکر می‌کنید افراد زیر چهل سال برای پیدا کردن خانه‌های رهن به بنگاه‌های معاملات ملکی مراجعه می‌کنند؟ یا در عوض از Yelp، Angie’sList یا فیس‌بوک استفاده می‌کنند؟ برخی از بانکدارها از ترس خود برای من گفته‌اند و اینکه ممکن است به‌زودی بانک‌ها بدون استفاده و نامرتبط شود.
واضح است که هیئت‌مدیره‌ی بانک‌ها لازم است استراتژی‌های خود در رابطه با فناوری را تعریف و تدوین کنند.
لازم نیست اولین کسی باشید که از یک فناوری مشخص استفاده می‌کند. بزرگ‌ترین بانک‌ها از فناوری برای بهبود خدمات به مشتریان استفاده می‌کنند، مانند پرداخت‌های فردبه‌فرد و گفتگوی آنلاین، ولی قطعاً بانک‌های کوچک‌تر هم از این فناوری‌ها سود خواهند برد.
بانک‌هایی که سرمایه‌های آن‌ها زیر 50 میلیارد دلار است کوپن‌هایی را برای بانکداری موبایل، پرداخت از طریق عکس، و ابزارهای مدیریت مالی شخصی را مهیا می‌کنند. به عقیده‌ی کوری بوث از گروه مشاورین بوستون «اگر شما یک بانک عمومی هستید، خیلی غیرمحتمل خواهد بود که یک پلتفرم پیشگام در سطح جهانی داشته باشید.
شما منابع را در اختیار ندارید. شاید بخواهید پایاپای با Jones یا هر چیزی که Fiserv به شما می‌دهد پیش بروید. لازم است که در مورد موقعیت خود تصمیم بگیرید.»
همه‌ی این‌ها نوشتن یک بخش درباره‌ی نوآوری در بانکداری را به یک وظیفه‌ی پر چالش مبدل کرده است. ما در تلاش بودیم تا راه‌هایی را نشان دهیم که در آن فناوری یا نوآوری در حال تغییر دادن قواعد بازی برای بانک‌ها بوده‌اند. مخصوصاً در زمینه‌ی جذب مشتری، حفظ آن‌ها، افزایش سهم بازار یا بهبود کارآمدی و سود. ما به دنبال نوآوری‌هایی بودیم، که لزوماً در حوزه‌ی فناوری نبودند، و بهبودهای قابل‌اندازه‌گیری مناسبی را ایجاد کرده بودند.
واضح است که بانکداری سیار در حال تغییر نحوه‌ی سرویس‌دهی بانک‌ها می‌باشد. روزانه تراکنش‌های بیشتری از راه دور صورت می‌پذیرند و ترافیک شعبه‌ها در حال کمتر و کمتر شدن هستند. همه این را می‌دانند.
ولی چه اپلیکیشن‌های بانکداری سیاری هستند که باعث شده‌اند برخی بانک‌ها ازلحاظ تسهیل استفاده و کارآمدی سرآمد باشند؟ برای برخی از بانک‌ها، پرداخت قبض‌ها از طریق عکس‌برداری موبایل در حال جذب مشتریان جدیدی است.
ابزارهای مدیریت مالی شخصی وعده داده‌اند که درآمدهای حق دستمزد ایجاد کنند.
چگونه برخی بانک‌ها با طراحی نوآورانه شعبه‌ها، که منجر به ترکیبی از خود خدمتی و یک سلیقه‌ی شخصی می‌باشد، به کارآیی و کارآمدی نائل شده‌اند؟ برای مثال، در بانک‌های اکستراکو، در تکزاس، ATM های باقابلیت تصویربرداری حدود بیست درصد از 1.2 میلیارد دلار سپرده‌های بانکی را شامل می‌شود. تحلیل داده‌ها از دیگر نوآوری‌های بانکی است که بانک‌ها برای کمپین‌های بازاریابی مؤثرتر از آن استفاده می‌کنند.
برای مثال گروه Bancorp رفتار آنلاین مشتریان خود را ردگیری می‌کند تا برای آن‌ها پیام شخصی فرستاده و یا زمانی که سیستم به آن‌ها علامت می‌دهد، با آن‌ها تماس بگیرند و از فرصت‌های سودآور استفاده کنند.
تحلیل داده‌ها آن‌قدر پیچیده است که بانک می‌تواند احتمالات را بر اساس شانس فروش یک سرویس اولویت‌بندی کند و پیام نهایی را بر اساس آن تنظیم کند.
همچنین در بانک‌های بارکلی، بیومتریک‌های صوتی در حال مدیریت امنیت هستند و ازاین‌رو مشتریان در صف‌های طولانی تماس با مرکز تماس گیر نخواهند کرد. و مشتریان این روش را دوست دارند.
درحالی‌که ممکن است اکنون چند سال قبل از این رویداد باشد که یک نوآوری ارائه‌ی سرویس‌های بانکداری را به صورتی انقلابی تغییر دهد، مانند کاری که ATM ها در سال 1969 انجام دادند، حداقل می‌توانیم به طرح‌ها و راهکارهای ابتکاری که برای برخی بانک‌ها تجربه‌ی بانکداری را هم برای خودشان و هم برای مشتریان تغییر داده‌اند نگاهی بیندازیم.
ما امید داشتیم آن تغییراتی را ببینیم که به یک دگرگونی واقعی منجر می‌شوند.

.

درباره نویسنده

admin

دیدگاهتان را بنویسید