با هفت گرایش روابط عمومی در سال 2016 آشنا شوید
دوران اطلاعرساني معمولي به پايان رسيده است
درست همانطورکه ارتباطات، تکامل یافته و نیازمندیها و اولویتهای مخاطبانمان جهش مییابد عملکرد روابط عمومی ما نیز باید تکامل و جهش یابد. نشریات و رسانهها الگوهای درآمد متغیر را هدایت میکنند، مجراهای ارتباطی تازهای گشوده میشوند و رهبران تجاری دیگری دیدگاههایشان را در این صنعت به کرسی مینشانند.
عملکرد عالی و پیشتاز بر رقبا، یعنی شما با کارهایی که حرفهتان را شکل میدهد همراه باشید. برای اینکه در این راه یاریگرتان باشیم در اینجا هفت گرایش در زمینه روابط عمومی ارائه میشود که باید آنها را مدنظر داشته باشید:
1- اطلاع رسانی سنتی دیگر وجود ندارد.
دوران اطلاعرسانی متعارف به پایان رسیده است؛ مگر این که شرکت اپل باشید یا محصول بهمعنای واقعی پیشتازانهای داشته باشید. در غیر این صورت اگر به انتشار اطلاعرسانیهای سنتی توسط روزنامهنگاران و بازار فروش ادامه بدهید تا موفق شوید اخبارتان را پوشش دهند، وقت خود را هدر میدهید. به جای تلاش در راه حصول پوشش رسانهای از طریق اطلاعرسانی بیهوده که شگردی متعلق به دوران گذشته است برای حرفهایهای روابط عمومی و بازاریابها ضروری است که راههای تازه و متفاوت رساندن اخبار خدمات و دستاوردها را به اعضای مخاطب خود پذیرا شوند. از رسانههای اجتماعی بهره ببرند، روابط خود را با پیشتازان آن حرفه و افراد تأثیرگذار توسعه دهند و تصاویر باکیفیتی را با پیامهای خود ترکیب کنند تا توجه روزنامهنگاران و بازارهای فروش که میتوانند به انتشار پیامتان کمک کنند بهدست بیاورید.
2- رهبری فکر به اولویتی فزاینده برای تعیین بودجه روابط عمومی تبدیل خواهد شد.
اینفلونس اند کو، چندین سال است که به مشتریان خود رهبری فکر و برندسازی در زمینه مدیریت ارائه میدهد. همزمان با رشد خود توانسته مؤسسات روابط عمومی و ارتباطات هرچه بیشتری ایجاد کند که به فواید این خدمات توجه میکنند و همچنین آن را به دلایل معقول به مشتریانشان ارائه میدهند. مدیریت فکر، گرایش جدیدی در بازاریابی است که رؤسای تجاری و شرکتها خود را بهعنوان رهبرانی در محیط خویش تعریف میکنند و این امر همچون چارچوب مهمی برای کمپینها و تاکتیکهای روابط عمومی مرتبط بهکار میرود.
بنابراین رهبران باید پیش از آغاز ترویج تصاویر و پیامهای شرکتهای خود، محتوای اصلی پیرامون برندهایشان را کنترل کنند. با تمرکز بر رهبری فکر، میتوانید خود و مخاطبتان را با محتوای صحیح محصور کنید، محتوایی که ارزشمند، آموزشی و جذاب است. همزمان با افزایش آشنایی با رهبری فکر و بهعنوان اساس راهبردهای روابط عمومی موفق، لازم خواهد بود که مؤسسات بودجهشان را تنظیم کنند تا اجازه اجرا و توسعه بیشتر رهبری فکر را فراهم سازند.
3-تقویت محتوا بسیار حساستر خواهد شد.
سالها پیش اگر میتوانستید کار خود را در نشریاتی مانند تک کرانچ یا فوربس منتشر کنید، احتمالاً سایتتان بر اثر انبوه ترافیک از خدماتدهی باز میایستاد. در واقع دیگر جز با سریال موفق «حوض کوسه»، فرصتهای زیادی برای کشاندن آن حجم ترافیک به وبسایتتان وجود ندارد. البته مجراهای بسیاری برای ارتقای پیامرسانیتان وجود دارد، اما باید بدانید که چگونه پیام خود را متنفذ ساخته و تقویت کنید تا توجههای بیشتری به آن جلب شود و تمام اینها با کیفیت محتوایی آغاز میشود که میخواهید پیش روی مخاطبانتان بگذارید.
در صورت شروع با یک محتوای خوب، تقویت آن تا سطح مخاطبان هدف بسیار آسانتر میشود و پیش روی خود و تیمتان راههای بیشتری برای انتشار خواهید یافت. فرآیند فروش، خبرنامههای بازاریابی و حتی امضاهای ایمیلی میتوانند علاوهبر رسانههای جمعی شامل محتوای تازه در تولید سرنخ (لید) و برنامههای پرورش محتوا شامل اینفوگرافیها، سیاههها و مقالات، موجب شوند که محتوای شما بیشتر مرد توجه قرار گیرد و پیام شما تقویت شود. قالب ارتقای محتوا را برای تنظیم بهتر اقدامات توزیعیتان دانلود کنید.
4- با کمک محتوا از نظرات منفی درباره برند پیشگیری میشود.
افراد گاهی میتوانند غیرمنطقی و کمی برانگیخته باشند و با چنین دسترسی آسانی به رسانههای جمعی، هرکسی میتواند تجربیات بد را در شبکهاش به اشتراک بگذارد. شما هرگز نمیدانید که چه کسی ستوننویس نشریه هدف شما است، کسی که افراد بسیاری او را در شبکههای اجتماعی دنبال میکنند یا کسی که تنها در لینکدین با فردی که میخواهید رابطهای را با او توسعه دهید در ارتباط است و این ترسناک به نظر میرسد؛ شما میخواهید به این افراد دست یابید.
برای پیشگیری از این مساله در روابط عمومی در گام نخست، فرآیندهایی را برای اجتناب از تجارب منفی اجرایی کنید. این کار با آموزش تیمتان برای کنترل مؤثر شرایط و تجارب آغاز میشود پیش از آنکه به کابوسهای روابط عمومی تبدیل شوند. این حرف را از جی بائر بشنوید که بهتازگی جدیدترین کتابش را به نام «چگونه کسانی را که از ما بدشان میآید در آغوش بکشیم» منتشر کرده است. او این مساله را که چرا بیتوجهی به کسانی که از شما بدشان میآید میتواند ماری سمی باشد و چگونگی حل مسائل واقعی در دست را جلوی چشم ما میگذارد. این کتاب منبع مفیدی است تا تیم شما از طریق این فرآیند فعالیت کند.
5-مدیریت شهرت آنلاین ضرورت خواهد یافت.
وقتی داستانی یا قطعهای از یک محتوا را برای ویراستار نشریه یا یک روزنامهنگار سرهم میکنید، اولین چیزی که بسیاری از آنها انجام میدهند جستجو درباره این است که شما چه کسی هستید و شرکت شما چه میکند، چراکه آنها بر اثر افزایش مشارکتکنندگان میهمان، هر روزه ادعاهای زیادی دریافت میکنند. آنها احتمالاً تنها زمان اندکی برای نگاه به شما دارند و این بررسی میتواند به یکی از دو راه برود: آنها یا از چیزی که میبینند خوششان میآید و آن را دنبال میکنند و یا خوششان نمیآید.
وقتی کسی شما را مورد بررسی قرار میدهد و محتوای قدرتمندی را پیرامون برند، تخصص و شرکت شما مییابد بدان معناست که آزمون او را پشت سر گذاشتهاید؛ بنابراین شانس پذیرفته شدن شما در نشریهاش افزایش مییابد؛ اما اگر محتوای چندانی وجود ندارد و محتوایی که دارید منفی است، یعنی ارتباط با شما به ریسکش نمیارزد. برای مدیریت بهتر شهرت آنلاین خود و رساندن پیامتان به مخاطبان صحیح، مهم است که پیوسته محتوای باکیفیت ایجاد و منتشر کنید.
6-تأثیرگذاری حقیقی بر تعداد دنبالکنندگان برنده خواهد شد.
طی چند سال اخیر، متوجه شدهام که عوامل اجرایی برندها و شرکتها مقدار قابل توجهی پول خرج میکنند که توجه تاثیرگذاران پیشرو بر صنعت را که صدها هزار دنبالکننده رسانههای اجتماعی دارند جلب کنند تا به شبکههایشان دسترسی پیدا کرده، دنبالکنندگان خود را افزایش داده و پیامهای خود را ترویج دهند. در حالی که این میتواند به معنی افراد بیشتری در بخش دنبالکنندگان شما در پروفایلتان باشد، تضمین نمیکند که این افراد دقیقاً از آن شما و برندتان باشند.
شرکت من با مشتریان تأثیرگذار بسیاری کار میکند که ممکن است صدها هزار نفر دنبالکننده داشته باشند، اما آنها را به شکل طبیعی بهدست آوردهاند و نه از طریق خریدن آنها، دنبال کردن متقابل یا دیگر راههای مشکوک تا چنان بنمایند که تأثیر گذارند. آنها در عرصه اجتماعی موفقیت بزرگی بهدست آوردهاند. نهایتاً بهتر است که شبکه نسبتاً کوچکتر و با کیفیتتری داشته باشیم که برند شما را دوست دارد و از آن راضیاند تا اینکه شبکه بزرگتری بدون هیچ تعهدی داشته باشیم. برای پیشرو ماندن در سال 2016 بر توسعه شبکه و بنیاد نهادن تأثیر بر مخاطبانی گزینششده و ارزشمند و تعقیب اجتماعی تمرکز کنید.
7- استفاده از ترویج پولی و تبلیغات اجتماعی افزایش خواهد یافت.
با استراتژیهای رهبری فکر که بهعنوان چنین مبنای مهمی برای اقدامات در زمینه روابط عمومی بهکار میروند در حال مشاهده روزافزون رهبرانی هستیم که برای تقویت این اقدامات مربوط به روابط عموم پیرامون برندهایشان به تولید و توزیع محتوا و تخصصیسازی میپردازند و هرچند تقویت محتوا در فرآیندهای فروش و بازاریابی میتواند در رساندن آن به مخاطبان مناسب کمک کند اما شیوه دیگری از توزیع در حال خیزش است.
بر اساس گزارش مرجع سال 2016 پژوهشکده بازاریابی محتوا، بیش از 50 درصد متخصصان بازاریابی بین مشاغل از تبلیغات اجتماعی و پستهای ترویج شده برای انتشار محتوا استفاده میکنند و رتبهبندیهای تأثیرگذاری برای هرکدام از این روشها از سال گذشته افزایش یافته است. این بدین معنی است که بازاریابها و متخصصان ارتباطات در حال چرخش بهسوی فعالیتهای اجتماعی پولی هستند و این اقدامات بازخوردهای بیشتر و بیشتری کسب میکنند. برای ادامه دادن، متخصصان ارتباطات باید بهدنبال راههای تازهای برای سرمایهگذاری در توزیع اجتماعی و دستیابی به مخاطبان تازه بگردند.
صنعت روابط عمومی رشد ناگهانی و شدیدی را طی سالها (بهویژه چند سال اخیر) تجربه کرده است. زمان هیجانانگیزی برای تبدیلشدن به یک متخصص ارتباطات است و اگر بخواهیم که همراه با رشتهمان رشد کنیم باید به گرایشها و تغییرات آینده در عملکردمان توجه کنیم.
منبع: فورچون