مواجهه با رییس جدید
خبر دهانبهدهان میچرخد حالا باید چه عکسالعملی دربرابر خبر آمدن یک رییس جدید نشان دهید ؟ ترستان را بروز ندهید و به جای آن بکوشید تا اطلاعاتی درباره این تازهوارد پیداکنید.
نویسنده: دین گاردن | مترجم: ستاره کریمیان
همان طور که پل استرینج وی، رییس فناوری eg.1، میگوید: اکنون زمان استفاده از دو شایستگی کلیدی است که هر مدیر ارشد فناوری اطلاعات باید دارا باشد؛ اینکه دانا و زرنگ باشد و بداند چه چیزهایی برروی افراد تأثیر میگذارد.
سازگارشدن با مافوق جدید ضروری است، چه مدیرعامل باشد یا مدیرمالی و یا مدیرعملیاتی. حالا لازم است تا از خودتان چند سؤال سخت بپرسید. رئیس قدیمی چرا سازمان را ترک کرده؟ کسب و کار مجموعه چطور است و نقش شما در میزان موفقیت یا شکست مجموعه تا چه میزان بوده است؟ چون میتوانید مطمئن باشید که رئیس جدید هم دقیقاً همینگونه خواهد بود و یا حداقل همین سؤالات را از شما خواهد پرسید.
این نکته هم حیاتی است که بدانید راهبرد جدید شرکت چگونه خواهد بود و شما چطورخواهید توانست به شکل مؤثری در پیشبرد اهداف سازمان نقش داشته باشید. هرچند این موضوع نیز حائز اهمیت است که همیشه بیطرف باشید و از پیوستن به گروهها یا جنگهای قدرت که اغلب درهنگام روی کارآمدن یک مافوق جدید افزایش مییابد، بپرهیزید. تنها به روی آن ارزشی متمرکز شوید که میتوانید به سازمان اضافه کنید.
رئیس جدید شما میتواند یک مدیرعامل باشد یا یک مدیرمالی و یا حتی یک مدیرعملیاتی. هرکدام از این افراد احتمالاً راجع به کارکردها و الزامات مربوط به یک مدیرارشد فناوری اطلاعات، بینش خاص خود را دارند؛ اما عنوان یا پست یک رئیس هرچه باشد، همانطور که کالین رولاند، نایب رئیس بخش EMEA در شرکت Apptio، میگوید: یک مخرج مشترک، تنظیمکننده فعالیتها و ابتکارات شرکت خواهدبود و این درست همان نقطهای است که مدیر فناوری اطلاعات باید از آنجا شروع کند. در کمتریناندازه ممکن، یک مدیرفناوری اطلاعات باید بینش روشنی از خطمشی استراتژیک سازمان و نقشی داشته باشد که IT در دستیابی به اهداف شرکت ایفا میکند.
برقراری یک رابطه صحیح در ابتدای مرحله کاری و ارتباط با مافوق جدیدتان میتواند کلید موفقیت ایجاد یک ارتباط کاری قوی و گفتگوی روشن باشد که به هردو طرف این امکان را میدهد تا نیازها و خواستههای سازمان را درست درک کنند.
جودی کندی، رییس فناوری شرکت
Olive Communications، دراینمورد میگوید: اطمینان بیابید که دارای دید صریحی درمورد مسیری هستید که سازمان تاکنون پیموده است و آماده باشید تا به تصورات مدیرعامل درمورد آیندهای که برای کل کسب و کار درنظر گرفته گوش فرادهید تا بتوانید آنچه را که از شما انتظار میرود درست فراهم کنید. حساس و واقع بین باشید. خواستههای بیش از اندازه و فراتر از منابع سازمان یا وعدههای عملنشده میتواند منجر به ایجاد یک تجربه بد برای هردوطرف شده و انتظاراتی غیرواقعی برای سازمان ایجاد کند.
کندی میگوید: به یاد داشته باشید که مدیرعامل برای به سرانجام رساندن مأموریت سازمان به شما اعتماد و تکیه میکند و تمامی تصمیمات عملیاتی خود را براساس استراتژیهای پیشنهادی شما اتخاذ میکند. برای پیش بردن کارها عجول نباشید. این توصیهای است از سوی جان مک لشلان، مالک شرکت مشاوره و آموزش Monkey Puzzle و نویسنده کتاب «رهبران واقعی برای دنیای واقعی»، به شما. وی میگوید: شروع ارتباط کاری با یک رئیس جدید مثل هررابطه جدید دیگری است و زمان میبرد؛ بنابراین برای نشان دادن تواناییهای خود و آنچه که میتوانید انجام دهید عجله نکنید و بکوشید بههرقیمت فرد خوشایندی به نظربیایید.
بعضی از مدیران عامل جدید، البته آن دستهای که افراد خوبی هم محسوب میشوند، تمایل دارند سؤالات زیادی بپرسند و بدانند که قرار است در همان ابتدا چه اتفاقی بیفتد. بدانید که یک مدیر خوب فناوری اطلاعات، سؤالات را بهخوبی گوش میکند اما به همه پرسشها بهصورت کلی و سطحی پاسخ میدهد و فقط درصورت طرح سوالاتی با جزییات بیشتر و تکمیلی به ارائه توضیحات دقیقتر و توجیه میپردازد.
آندرو هورن، مدیرعامل شرکت مشاوره کسب و کار CEB، میگوید: اینکه شما چگونه میتوانید به تیم خود کمک کنید تا با این مدیر جدید هماهنگ شوند، بخشی حیاتی از نقش شما بهعنوان مدیر فناوری اطلاعات در طول تغییر رهبری یک مجموعه است. درنظرگرفتن جلسات معارفه گروهی و یا ملاقات نفربهنفر با رهبر جدید برای افراد اصلی تیمتان یکی از مهمترین کارهایی است که باید انجام آن را مدنظر قراردهید. این کار حداقل بخش اعظمی از گزارشهای مستقیمی است که شما باید به مدیرعامل ارائه دهید. مدیر فناوری اطلاعات باید کارت امتیازی IT را مورد بازنگری قراردهد تا اطمینان یابد که استانداردها و معیارهایی که برای سنجش عملکرد IT استفاده میشدند همانهایی هستند که مدیرعامل جدید نیز مدنظر دارد. رفتار و اولویتهای همکاران واحد IT، اغلب توسط همین معیارها شکل میگیرند.
مک لشلان توصیه میکند: خوب است که برداشتهای خود را از مدیرعامل جدید با کارکنان خود نیز درمیان بگذارید. شما همچنین میتوانید با گوش کردن به ترسها و اضطرابهایشان به آنها کمک کنید و نگرانیهایشان را کاهشدهید. از گفتن عبارات کلی نظیر «همهچیز خوب میشود»، بپرهیزید. همچنین از اینکه کنار آنها قراربگیرید و پشتسر رئیس جدید صحبت کنید بهشدت اجتناب داشته باشید. خیلی از افراد فکر میکنند که با این کار میتوانند با کارمندان خود همدلی ایجاد کنند اما این عمل درحقیقت منجر به بروز مشکلاتی خواهد شد.
درنهایت، اگرایدههای شما درمورد تکنولوژی و سازمان با عقاید رئیستان متفاوت است، بکوشید تا میزان، چگونگی و چرایی این تفاوتها را پیداکنید. از خودتان بپرسید که عقایدتان در واقعیت چقدر باهم متفاوتاند؟
اغلب، اختلاف عقیدهها در نوع آنها نیست بلکه در چگونگی انجام آنهاست و شناخت همین تفاوتهاست که زمانبر خواهد بود. اگر این نظرات از پایه با یکدیگر اختلاف داشته باشند و شما مطمئن باشید که طرحهای پیشنهادی مدیرعامل اشتباه است باید بکوشید تا به جای اینکه ثابت کنید چرا عقیده شما درست است به او کمک کنید تا پیامدهای منفی ایده خود را بداند. مک لشلان میگوید: بهندرت دیده شده در یک بازی که هر دو طرف میگویند حق با من است و نه با تو، نتیجه خوبی حاصل شود. مخصوصاً وقتی که یکی از طرفین رئیس طرف مقابل باشد. من به شما اخطار دادم. نگویید که نگفتم!
منبع: ماهنامه سیآیاُ.